torsdag 16 maj 2013

Påsk och sjukdom

Det känns onekligen rätt konstigt och skumt att skriva blogginlägg om påsken när vi befinner oss i mitten av maj - men så hopplöst efter i mitt bloggande är jag alltså!

Det blev en Karlstadsresa under påsken, som tyvärr inte blev riktigt så bra som jag hade trott och hoppats.
Jag åkte upp på Skärtorsdagens eftermiddag, det var av nån anledning grymt mycket billigare att åka från Lund än från Helsingborg (skumt!), så jag startade i Lund, och jag var inte den enda som skulle ut och åka under påsken, om man säger så ...De körde fyra Swebussar från Lund, och som tur var hamnade jag på en som "bara" stannade i Helsingborg på vägen till Göteborg, så vi slapp ett stopp i Halmstad. Jag hade enligt tidtabellen bara en kvart på mig i Göteborg innan tåget skulle gå, men eftersom vi skippade Halmstad-stoppet kom vi tidigt till Göteborg och jag behövde inte stressa. Tågresan rullade på och vi kom in till Karlstad strax efter åtta.
Det hände inte så mycket på kvällen, barnen fick vara uppe lite extra sent, så vi åt och pratade lite tillsammans innan de gick och lade sig. Vi vuxna stannade inte uppe så länge heller, då jag var rätt trött efter resan.

På långfredagens morgon åkte M, I och deras mamma till tjejernas mormor som bor en bit utanför Karlstad, och pappa och jag fick ca ett dygn för oss själva. Jag tycker det är fantastiskt roligt att hälsa på hela hans familj, barnen är helt fantastiska och det känns såå skönt att det fungerar så bra som det gör - men jag uppskattar ändå oerhört mycket att faktiskt få lite ensamtid med bara pappa ibland också.
Vi hade ingenting inplanerat, och det var skönt att bara kunna ta det lugnt och småfixa lite grand tillsammans - på somrarna brukar det minst vara fem, sex projekt åt gången ... :)
Jag började känna mig lite smårisig under långfredagen och var frusen och kände början till feber.

Det hela blev bara värre och värre under påskafton, och det blev lite tufft när systrarna kom tillbaka. Jag ville ju verkligen umgås med dem när jag väl kom och hälsade på, och samtidigt mådde jag riktigt kass och då är det svårt att orka med! Ursprungsplanen var att åka till mamma på påskdagens lunch och stanna till annandagens morgon/förmiddag, men vi kastade om planerna lite grand. Jag hoppades kunna expresskurera min förkylning hos mamma i lugn och ro - med diverse huskurer, och sen kunna vara lite mer fit for fight hos pappa mot slutet av helgen - så jag åkte till mamma redan på påskaftons kväll.

Stannade där hela påskdagen och åkte inte tillbaka förrän på annandagens morgon - men mådde inte bättre för det. Vi försökte allt för att kurera mig och ingenting bet på den eländiga förkylningen!

Jag åkte tillbaka till pappa & c:o på annandagens morgon, och även om det förvisso var styrfart på mig var det inte grymt mycket mer, och det kändes tråkigt. Som tur var hade flickorna ändå fullt upp och lekte med en massa kompisar under dagen.

Jag åkte hem på tisdagens morgon och det var en fasansfullt jobbig resa faktiskt. Det var varmt och förkylningen hade till viss del satt sig i halsen vilket gjorde att jag antingen hade svåra andningsproblem eller hostade som en galning. Det blev en grymt dryg resa, framför allt bussresan mellan Göteborg och Helsingborg då jag i princip satt och räknade minuterna!

Det visade sig att förkylningen var värre än jag trodde, och kanske t o m var nån variant på influensa, då jag låg nästan en hel vecka efter jag kom hem också! Inte nog med det, utan eländet satte sig helt och fullt på stämbanden - jag hostade och var hes på slutet i Karlstad och på hemresan, men när jag väl kom hem försvann rösten helt!! Jag har aldrig varit med om det förut, och det var faktiskt riktigt otrevligt - att behöva skrika av sina lungors fulla kraft för att överhuvudtaget producera något som helst ljud!
Jag var utan röst i drygt 10 dagar, och det var en pärs att faktiskt komma tillbaka efter den svackan!!

(Bilder från påsken kommer i separat inlägg!)

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Tråkigt att du blev sjuk :(

Jessica sa...

Ja, det var dålig timing! :(
Helt otippat att jag skulle bli liggande så länge också - men det är väl sånt som händer!