måndag 12 maj 2014

Påsken

I påskas blev det som vanligt en resa norrut - jag tog faktiskt en hel vecka ledigt och åkte onsdag till onsdag, för att hinna med både att träffa pappa och hans familj, och att åka till stugan, och att träffa mamma! :)

Jag åkte upp till Karlstad dagen före skärtorsdagen, och det blev nästan en mardrömsresa trots att det i vanliga fall brukar vara tämligen okomplicerat. Jag hade en del packning med mig så jag hade bokat tåg hela vägen, från Lund till Karlstad, med byte i Göteborg - och det var SJ Snabbtåg upp till Göteborg, som brukar kännas väldigt lyxigt.

Tåget skulle gå 06.17 från Lund, så det blev en tidig morgon för mig (tror jag åkte hemifrån tio i fem *gäsp!*). Väl i Lund visade det sig att tåget var några minuter sent, men sånt händer ju, och det var inte mycket att fundera över. Jag blev dock lite fundersam när Öresundståget till Göteborg, som skulle gå från Lund 06.20, kom in först, och också fick åka ifrån Lund, innan Snabbtåget hade kommit.
Jag kanske här ska tillägga att Snabbtåget stannar i Malmö, Lund, Helsingborg, Halmstad och Göteborg, medan Öresundståget stannar i Malmö, Lund, Landskrona, Helsingborg, Ängelholm, Båstad, Laholm, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Kungsbacka, Mölndal och Göteborg ...
Snabbtåget kom in efter ca tio minuter i alla fall, och vi var mellan tio och femton minuter sena när vi lämnade Lund. Det gick undan upp till Helsingborg, och när vi kom dit stod Öresundståget på spåret bredvid oss - vi hade alltså kört i kapp det.
Och sedan började "SJ:s VansinnesHärva", i brist på bättre uttryck.

Vi blev stående i Helsingborg både länge och väl, och av någon anledning som jag inte för mitt liv kan begripa, släppte SJ eller Trafikverket eller vilka det nu är som bestämmer det extremt långsamma Öresundståget FÖRE Snabbtåget. Tågen stod på spåren bredvid varandra i Helsingborg, men man släpper det långsamma tåget först. VARFÖR??
Vi fick alltså vänta bra länge i Helsingborg för att släppa iväg Öresundståget, och sen fick vi ju ligga och släpa efter det hela tiden ... det blev stopp för tågmöten hela tiden, och vår försening bara ökade och ökade.
När vi efter många om och men kom till Halmstad visade det sig att vi hade (föga förvånande) kört ikapp Öresundståget igen ... och återigen fattas beslutet att släppa det långsamma Öresundståget framför Snabbtåget!! *VARFÖR?!?!?* *sliter mitt hår i frustration*

Den ursprungliga förseningen på sju minuter i Malmö, som berodde på ett signalfel, hade blivit 55 minuter när vi väl kom till Göteborg!!!
Och eftersom jag hade 40 minuters marginal i Göteborg hade jag således missat Karlstadtåget - och man hänvisade till nästa tåg som skulle gå två timmar senare ...
Det var en hel del tjafs med SJ i Göteborg, men jag fick ombokat min biljett i alla fall, och som plåster på såren fick vi som hade drabbats ett tillgodokvitto på 100:- på Pressbyrån, som skulle användas direkt.
Men när alla vi kom till Pressbyrån kom med våra kvitton från SJ kollapsade Pressbyråns kassasystem och alla där blev enormt irriterande ... men jag var smart och hittade ett annat Pressbyrån, med en jättetrevlig kille, så jag fick en gratis liten lättlunch i Göteborg i alla fall! :)

Jag kom upp till Karlstad på onsdag eftermiddag och åkte direkt till mamma med en del saker jag hade med till henne, och sen hämtade pappa mig där (han hade tänkt att hämta mig vid tåget, men eftersom jag blev flera timmar senare än planerat kolliderade det med sambons jobb och barnen som skulle hem från skolan).
Det var mysigt att träffa hela familjen, I var ganska sjuk men i hyfsad form när hon gick tabletter.

Vi åkte ut till stugan på skärtorsdagen och det var jättehärligt att komma dit, jag hade inte varit där sen i oktober. Tyvärr hade vi regn och rätt tråkigt väder på torsdagen, men det klarnade upp och blev jättefint sedan!
Några bilder från stugan - och på tjejerna i full fart! Mycket lek och rörelse och ytor att kunna vara ute på i stugan - helhärligt för en vild 10-åring och en vild 7-åring! Det var nog ett tag sen jag lade upp bilder på tjejerna här i bloggen nu ... de växer fortfarande snabbt! :) *ler*

Alla bilder är tagna med min Nikon D40X!






På söndagen tog jag tåget upp till mamma och stannade hos henne på onsdagen, och det var mysigt att få några dagar med henne också. Vi hade en del att göra, men vi hann också med att ta det lugnt och bara umgås, vilket är värt mycket, det också!
Det blev en kort vända ut för mig i Karlstad, så jag fotade lite - mest från bussar faktiskt! :) Alla dessa bilder är tagna med mobilkameran! (sista bilden är tagen från tåget på väg hem)

Inga kommentarer: