söndag 2 september 2012

Paket-cirkus!

Jag måste bara skriva om den paket-cirkus som varit här de senaste veckorna ... Snacka om att saker som egentligen är enkla ska krånglas till så mycket som möjligt!

Jag skulle göra en beställning på Amazon.co.uk, jag hade sparat pengar och spanat in en himla massa billiga boxar och dvd:er och annat skoj.
Så jodå, jag gjorde min beställning och allt var frid och fröjd - trodde jag! För det första delades min beställning upp i tre (!) olika beställningar, med en box i en beställning och resten av sakerna fördelade på två. Vad som var skumt var att den enda boxen skulle ha en lite senare shipping och delivery tid, medan de två andra hade exakt samma tider - så varför dela upp dem överhuvudtaget?

Dagarna gick och gick, och till slut stod det att de hade skickat de två större beställningarna, men den tredje, ensamma boxen (som egentligen var den jag ville ha och titta på först!) bara hade meddelandet "not yet dispatched" och ingenting annat.
Det tar ju ett tag med frakt och så, även om England inte känns på andra sidan jordklotet direkt ... men efter ett tag började jag undra.
Till slut kom i alla fall två mail från Amazon, ett för varje beställning. Där stod det - kanske inte ordagrant, men näst intill! - att Amazon hade fått meddelande från Posten DK (dvs posten i Danmark!!) att de hade fått mina paket, vidare stod det att paketen alltså fanns på mitt utlämningsställe eller postkontor, att jag snarast skulle hämta ut paketen, ta med ID osv, annars skulle paketen skickas tillbaka som "undeliverable" ... ehhhh .... okeeeej?!?!?!!? Sen när ligger mitt utlämningsställe i Danmark??!?!
Jag blev totalförvirrad, lät det gå nån dag, men mailade sen Posten DK för att höra med dem. Jag hade kollat mitt trackingnummer för paketen och på Posten DKs hemsida stod det bara "ready for transport to Sweden" - men det gjorde ju fortfarande inte att jag hade paketen i närheten ...

Samma dag som jag fick svar från Posten DK - som sa i princip att de inte visste nånting och att jag skulle kolla med posten.se - låg det två avier brevlådan att jag så snällt kunde hämta ut mina paket på mitt vanliga utlämningsställe!!
Det var ju toppen och jättebra, men varför skulle Amazon blanda in Posten DK?!?! Verkade ju väldigt onödigt och dumt, tycker jag.

Hur som helst fick jag ju mina paket till slut - MEN, den ensamma boxen som jag ville ha först verkade fortfarande inte vilja bli skickad från Amazon, och med allt post-krångel så ville jag inte bråka mer, utan den hade jag redan avbeställt .... så sen när det trots allt fungerade så smidigt som det ändå gjorde till slut fick jag ju beställa den igen! :) Så nu väntar jag på den och hoppas den kommer snart! :)

För er som är nyfikna fick jag en hel del godbitar i mina paket i alla fall - lite NCIS, en del Kvinnofängelset (boxen jag väntar på är också Kvinnofängelset). Jag beställde (bättre sent än aldrig??) Evita cd:n från 2006 - dels ska Annika och jag se Evita i Malmö i  oktober, och dels såg vi faktiskt Evita i London 2006, med min absoluta favoritartist bland alla Philip Quast, så det var verkligen på tiden att jag fick tag på den cd:n! :)
Jag beställde också Les Misérables 25th Anniversary Concert Special Edition - vilket var riktigt kul! En hel del extramaterial, en jättefin booklet och en supercool nyckelring! :)
Och så hittade jag, rätt otippat, dvd:n "The Heat is On - The Making of Miss Saigon" - vilket verkar otroligt spännande - hela processen hur Miss Saigon blev till, auditions, repetitioner mm - med Jonathan Pryce och Lea Salonga!
Nice!! :)

Kan jag nu bara till slut få min sista Kvinnofängelset box också så borde det här paket-dramat vara avslutat sen! :)

Dagens bild:
Underbara Lizzie Birdsworth (Sheila Florance) från Kvinnofängelset! (avsnitt 287)

 

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Jisses vilken röra!! Haha!
Ja, ibland undrar man verkligen hur de tänker med beställningar...

Verkar som du fått mycket kul i alla fall!! Miss Saigon dvdn köpte jag i London för ett par år sen (tror jag)...riktigt kul att se! gillar sådana här bakom-kulisserna dvds på musikaler (har även Making of Chitty Chitty Bang Bang)... fast jag hade nog uppskattat den ännu mer om jag faktiskt sett musikalen Miss Saigon! LOL
Hoppas på att kunna se den nästa år när den kommer till sverige.

Jessica sa...

Hehe - ja, jag är mest glad över att det ordnade sig utan att jag behövde göra en resa till Danmark för att hämta mina paket (vill bara ha min sista box nu också så ALLT är okej!).

Har inte hunnit kolla mina dvd:er än, men misstänker att jag kommer att gilla Miss Saigon! :)
Och jo, den blir nog ännu lite bättre om man har sett musikalen - hoppas du kan se den nästa år! *fingers crossed*