torsdag 12 juni 2014

"Teologen"

CTR - Centrum för teologi och religionsvetenskap - eller "Teologen", eller kanske t.o.m. "Theologicum" ... my home away from home de senaste åren.

Att skriva ett kortare inlägg om institutionen i sig hör samman med denna summering och sammanfattning ur olika synvinklar och aspekter som jag gärna vill göra. Nu känns det extra aktuellt, inte bara för att jag själv har tagit min examen och är färdig med min utbildning, utan också för att CTR faktiskt flyttar till sommaren.

Till hösten kommer CTR att tillsammans med Institutionen för Kulturvetenskaper, Institutionen för Arkeologi och antikens historia, Historiska institutionen samt Filosofiska institutionen flytta till ett gemensamt komplex som heter LUX, som tillsammans med SOL (Språk- och litteraturcentrum) och UB1 ska bilda ett slags humanistiskt campus inom Lunds universitet.
Den 19 juni är sista dagen som CTR har öppet - någonsin! - och den 11 augusti har anställda tillträde till LUX, som öppnar för studenter den 25 augusti och sedan håller stort invigningsbaluns den 28 augusti ...

Jag kommer att åka till sommarstugan i nästa vecka och således blir måndagen den 16 juni 2014 den sista gången jag befinner mig på det - enligt mig! - "riktiga Teologen"! :) Där jag första gången klev in den 31 augusti 2001 ... Visst var det länge sen, det är snart 13 år sen, men i ärlighetens namn känns det som en hel livstid sedan - och jag tror inte jag är riktigt samma person nu som jag var då.

I och med att jag själv har avslutat min utbildning, och CTR avslutar sin tid på Allhelgona Kyrkogata 8 nu vill jag - som jag har varit inne på tidigare - försöka att skriva igenom en del utav vad som har hänt mig under de här åren, såväl praktiska som känslomässiga och mera personliga saker.
Återigen påpekar jag att jag inte alls vill hänga ut eller utlämna någon, men det kommer att bli oerhört svårt att skriva mig igenom den här tiden utan att nämna några namn ... om någon skulle känna sig obekväm med vad jag har att skriva här hoppas jag att ni hör av mig så jag kan ta bort det ...

Jag vet att det finns många fördelar med flytten till LUX, men jag som till min läggning har ganska svårt för förändringar tycker det kommer att bli oerhört jobbigt att lämna "mitt" teologen om några dagar ...
Jag har försökt att fota lite på teologen, inte bara nu på slutet utan även tidigare ... så jag lägger ut några av bilderna här! :) (hoppas hinna fota lite mer på måndag, så det kanske kommer fler bilder så småningom)

Inga kommentarer: