onsdag 11 juni 2014

Tunga veckor

Det har varit några tunga veckor nu, efter beslutet om tillsättande av doktorandtjänster från forskarutbildningsnämnden.
Jag hamnade som tredje reserv, vilket egentligen inte är något att direkt vara missnöjd med. CTR utlyser fyra tjänster varje år, och i år var det sammanlagt 46 sökande - så att totalt sett efter alla genomgångar och beredningsgrupper och nämndbeslut hamna på 7:e plats är som sagt inte något att vara missnöjd över.

Däremot är jag självklart oerhört ledsen över att inte komma in. Jag har hela tiden sagt, i många år faktiskt, att jag inte kan räkna med att komma in den första gången jag söker - då det är få platser som erbjuds, många sökande och hög konkurrens ... och jag står självfallet fast vid det även nu. Men ledsamheten försvinner inte ändå!

Detta är något jag vill, mer än någonting annat. Jag har inga alternativ. Jag har inget annat som jag vill "göra istället". Detta är det jag vill göra med mitt liv, det jag vill satsa på, det jag vill bygga upp mitt liv kring - och då är det tungt att få ett nej. Det har tagit tid för mig att landa i detta och att försöka inse vad som gäller nu. Nästa ansökningsperiod är i februari 2015, och det är mycket som måste klaffa och ordnas och fixas och fungera innan dess. Dels måste jag hitta ett sätt att leva, vilket innebär att jag nu börjar söka jobb som en tok-idiot. Svårigheten är att man ute i samhället idag inte har värst stor efterfrågan på någon som har en masterexamen i Gamla testamentets exegetik och i princip inte har något arbetslivserfarenhet...

Förutom detta med jobbsök har jag kvar mitt arbete som mentorsansvarig, och eftersom jag inte alls mådde bra, framför allt inte i början av terminen, kunde jag inte heller ägna all den tid och energi åt mentorsverksamheten som jag egentligen hade behövt - vilket har fått konsekvenser och har gjort att jag den senaste tiden har haft fullt sjå med att lösa saker och ting som har med SI (mentorsverksamheten) att göra.

Likaså vill jag ju passa på att utnyttja de här 7-8 månaderna för att försöka förbättra mina chanser att bli antagen på en forskarutbildning 2015, vilket innebär dels inläsning och förberedande arbete på min framtida avhandling och min projektplan, men också andra meriterande saker som att försöka att bli publicerad (hur man nu lyckas med det??).

Nu stundar sommaren och då är jag inte hela tiden i Skåne och har inte heller hela tiden tillgång till internet - jag har mycket begränsad täckning på min mobiltelefon i sommarstugan, men det är allt internet jag kommer åt när jag är där ... Jag skulle vilja försöka samla ihop en hel del tankar i bloggen innan jag åker (på tisdag), men jag har mycket annat att göra också.
Samtidigt står jag inför många förändringar nu, och jag känner själv att jag vill och behöver göra vissa tillbakablickar - så jag hoppas att jag får möjlighet att lägga dem här på bloggen också.

"Min" institution, "teologen" eller CTR - Centrum för teologi och religionsvetenskap - kommer att lämna sina nuvarande lokaler den 19 juni och flytta, tillsammans med ett flertal andra institutioner till ett nybyggt komplex som heter LUX inför hösten. Även detta är något jag behöver bearbeta och skulle vilja skriva en del om i bloggen - då jag verkligen har genomgått en lång och händelserik resa vid min institution de senaste ca 10 åren!

Jag hoppas som sagt att jag får möjlighet att uppdatera bloggen en del nu innan sommaren, och det skulle också vara roligt att ta tag i mina andra bloggar - både Zorro-bloggen och min musikalblogg, som aldrig riktigt kom ur startblocket.
Det blir också en Londonresa i slutet av sommaren, så jag kanske ska väcka min London-blogg från 2012 till liv också? :)

Inga kommentarer: