tisdag 12 juni 2012

Möten, möten och fler möten

Slutspurten av terminen har ur ett SI-perspektiv inneburit en himla massa möten ... tänkte skriva lite om de största av dem.

Ett av dem var ett "kandidatuppsatsmöte". Föga förvånande gör CTR återigen om upplägget kring sina kandidatuppsatsseminarier (yikes, långt ord!), och det kändes jättebra att jag och vår uppsatsmentor M. kunde vara med vid det här mötet. Tidigare har alla studenter som skrivit kandidatuppsats inom teologi-ämnen följt ett gemensamt seminarium, men eftersom t.ex. metod skiljer sig tämligen mycket åt mellan de olika ämnena inom teologi har det varit svårt att veta hur man skulle behandla sådana moment gemensamt.
Fr.o.m. höstterminen kommer det istället bli tre olika seminarier, ett i bibelvetenskap, ett i tros- och livsåskådningsvetenskap + kyrko- och missionsstudier samt ett i religionshistoria + religionsbeteendevetenskap. Nu hade vi som sagt ett möte med vår studierektor, seminarieledarna för respektive seminarium (utom bibelvetenskapen, då han som kommer att bli seminarieledare där är i USA), bibliotekspersonal, jag och M. representerade mentorsverksamheten och en studentrepresentant.

Det var mycket spännande att sitta med, det var ju inte så stor del utav mötet som ägnades åt SI men det var ändå roligt att få vara delaktig i diskussioner kring hur man ska lägga upp uppsatser, vilka ansvarsområden som seminarieledare/handledare/examinator skall ha, hur man bäst ordnar framläggningar, hur man plockar upp eftersläntrare och ser till att de blir klara o.s.v.

Självklart diskuterades också hur SI på bästa sätt ska kunna integreras i seminarieverksamheten, men det är en hel del som fortfarande är osäkert där, vilket gjorde att den diskussionen inte blev så väldigt konstruktiv än så länge. Vi har medel för att sätta in ytterligare en uppsatsmentor, men jag har ännu inte lyckats få tag på någon - och upplägget av mentorsverksamheten hänger ju mycket på om vi kommer att ha en eller två mentorer till hösten, och också vilka erfarenheter den nya mentorn har med sig.
Jag får ta tag i det här direkt i augusti och kan förhoppningsvis vaska fram en bra uppsatsmentor, och då får nog jag, mentorerna och de tre seminarieledarna ta ett möte där vi diskuterar hur vi ska lägga upp SI mer i detalj.

Det andra större mötet som har varit nu var ett "grundkursmöte", där studierektor, mentorer, jag, studentrepresentant, studievägledare samt de flesta av alla lärare som är inblandade i vår Religionsvetenskapliga grundkurs (den kurs som de allra allra flesta studenter börjar sin utbildning med).
Det mötet var inte värst roligt tyckte jag - av många olika anledningar ...
Ur SI-synpunkt hade jag och mentorerna en sak som vi visste inte hade fungerat så bra, men den frågan kom upp från lärarna innan jag hann säga något. Det handlar om att kontakten mellan lärarna och mentorerna inte har fungerat så bra, kanske främst på just den här kursen, men det gäller även andra kurser. Där är jag medveten om att jag har missat saker och ting, och jag kommer att ta det med mig inför hösten och se till att det fungerar på ett mycket bättre sätt. Men jag är nervös och har hög ångest bara av att sitta i ett sånt här sammanhang, och att då ändå en hel del tid gick åt att från olika håll påtala hur dåligt det här hade fungerat ... ja, det var ganska jobbigt att ta det tyckte jag. Jag är fullt medveten om att det *egentligen* nog inte var så farligt, att man måste lära sig att ta såna saker och få mer skinn på näsan - men samtidigt måste jag ju kunna stå för att jag i det här läget tyckte det var arbetsamt. Jag hade kanske hoppats lite på att om jag tog upp det själv (vilket jag också gjorde i respons till de andras kommentarer) och verkligen visade att jag var medveten om att det var ett problem och att jag skulle se till att det blir bättre till hösten skulle man släppa det sen, men det kändes som det blev ganska så utdraget och frågan återkom några gånger ...
Så tyckte jag att mötet var lite jobbigt av andra anledningar också - men jag känner ju att jag är ny, oerfaren och så, så jag vet inte om jag överreagerar heller ... Det kändes som det blev mycket tjafs om ingenting, och jag fick lite känslan av att man lade mycket tid vid t.ex. frågor från studentrådet och från enkätsvar som egentligen känns rätt överdrivna - men som sagt, jag har inte erfarenheten som lärarna har, och det var ändå lite roligt att följa med i diskussionerna.

Det sista möte som får komma med här var i måndags då jag träffade min chef, som är ansvarig för SI på hela HT-området. Det blev ett riktigt avslut av terminen då, vilket kändes skönt - nu kan jag ta "SI-semester" till i augusti. :-)
Jag lämnade in enkäter och hade tidigare skickat in min terminsrapport och budgetäskandet för 2013. Det kändes lite nervöst att sitta och diskutera hur vi har lagt upp SI nu (vi har haft några oförutsedda händelser som har medfört lite rockader inom verksamheten, och sånt har en tendens att synas i statistiken), hur statistiken har sett ut och inte minst hur vi har tänkt oss under 2013 och hur mycket pengar vi vill ha! Överlag tror jag att det fungerade rätt så bra i alla fall och som sagt, nu behöver jag inte hålla på med något rent praktiskt som gäller SI förrän i augusti, och det känns ganska skönt!

Jag borde egentligen göra ett sammanfattande "SI VT-12" inlägg också, men jag har inte själv riktigt landat i alla tankar och känslor och reaktioner kring den här terminen, och jag måste nog göra det först, innan jag plitar ihop ett blogginlägg - så det får ni vänta lite på! :-)

Dagens bild
Har precis kollat på alla Lord of the Rings-filmerna, så jag tyckte den här var passande! :-) Har fortfarande inte full koll på blending, men den funkar i alla fall, tycker jag ... 

 

14 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Cool graphic! tycker du lyckats bra med din blend! :-)

Var ett tag sen jag såg på LOTR så är nog dags snart :) Även grymt sugen på en Harry Potter repris...vilket jag blir några gånger per år :)
(och så säger folk att jag saknar semesterplaner! LOL)

Jessica sa...

Thanks! Nja, är inte jättenöjd med min blend, men det känns inte helt kris i alla fall.

LOL! Låter som du har gott om semesterplaner - att se hela LOTR-serien OCH alla Harry Potter filmer lär ju ta ett tag! :)

The Darkest Night sa...

Jag tycker den blev riktigt cool! :)

Jodå, jag har nog att göra skulle jag tror, lol! Inte för att jag ens hunnit börja kolla på dem än ;)

Blev Dexter och The Middle istället.. :) Men blir nog HP & LOTR maraton när jag blir ledig igen:)

Jessica sa...

Thanks! :)

Lol! Jepp, det finns mycket att göra, även när man är ledig! :)

Jessica sa...

Har faktiskt inte ens sett de sista HP filmerna! *oops* får försöka skaffa dem snart!

The Darkest Night sa...

Ja, du måste ju se dem med! :) Tycker fortfarande att de första två är bäst, men gillar alla :-)

LOTR blev tyvärr aldrig av att jag såg i sommar, men HP hann jag med..och lite annat ;-)

Jessica sa...

Coolt! :) Är verkligen sugen att se de sista 2 HP filmerna, gillar också början av serien bäst (både böckerna och filmerna), men man måste ju liksom "se klart", eller hur?! :)

(*säger jag som fortfarande inte har köpt X-Files säsong 8 och 9 - har inte ens sett säsong 9! - eller Buffy säsong 6 och 7 .... Ooops!*)

The Darkest Night sa...

Jo, man vill ju se hur det slutar! Tycker de sista två filmerna är riktigt bra! (dock skeptiskt till att de delade upp det i 2 filmer)....

Ajajaj....då har du en del oavslutat att ta tag i! LOL (inte för att jag ska säga nåt..har rätt många serier jag inte har kompletta...)

Jessica sa...

Exakt - gillar filmatiseringen av HP generellt, även om jag förstås tycker bättre om vissa filmer än andra, och då vill man ju verkligen se de två sista!

Jepp, har en hel del att komma ikapp med. Försöker hitta billiga Kvinnofängelset nu, som de ÄNTLIGEN släpper på dvd ... men eftersom det är 692 avsnitt så är det tämligen många boxar att få tag på, om man säger så ....

The Darkest Night sa...

Jisses...ja kan tänka att det blir en del boxar!! lol

Jessica sa...

Mmmm, de klämmer visserligen in 32 avsnitt per box, men det blir ändå rätt många, tror de kommer att släppa box 15 och 16 nu ....

The Darkest Night sa...

Jo..kan tänka att det blir mååånga boxar!

Jessica sa...

Jepp, vågar inte riktigt räkna efter HUR många, är rädd för att ekonomin kraschar bara vid vetskapen om hur många det faktiskt är! LOL!

The Darkest Night sa...

LOL jo, kan tänka att det blir en slant ;)