tisdag 12 juni 2012

Ola Wikanders disputation

Jag måste ägna ett inlägg åt Ola Wikanders disputation, som gick av stapeln den 2 juni.

Jag träffade Ola för första gången i januari 2009, han skulle börja undervisa kursen som jag har för mig då hette "Gamla testamentets exegetik" (numera "Gamla testamentet på grundspråk"). Det var min första termin som mentor och det var fantastiskt roligt att få arbeta som mentor och följa kursen med en ny lärare! Vad jag kanske främst minns från den terminen är min osäkerhet som mentor, och hur Ola och jag hade regelbundna träffar då vi satt och diskuterade vad som hade kommit upp på mentorsmötena, vad jag skulle/kunde säga till studenterna och vilka moment han skulle försöka repetera eller ta upp på föreläsningarna. Jag var mentor på kursen under vårterminerna 2009,2010 och, på "halvtid" 2011 och Ola har undervisat den första språkliga delkursen hela tiden. Hans otroliga engagemang och entusiasm, tillsammans med en enorm kunskap om det hebreiska språket, har varit en fantastisk tillgång för hans studenter. En fantastiskt tillgång även för mig, faktiskt, eftersom jag genom mitt arbete som mentor har kunnat sitta med på hans föreläsningar, vilket har gett mig en otroligt bra möjlighet att fördjupa mina egna kunskaper i hebreiska.

Den 2 juni var det i alla fall dags för Olas disputation. Han spikade sin avhandling, Drought, Death and the Sun in Ugarit and Ancient Israel, den 4 maj och jag var på plats och fick ett signerat exemplar av boken redan då, så jag hade läst den (om än inte in i minsta detalj) till disputationen.
Opponent vid disputationen var Associate Professor Marjo Korpel från universitetet i Utrecht.

Det var fantastiskt spännande att närvara vid disputationen, framför allt när själva diskussionen mellan opponent och respondent drog igång. Båda parter hade ganska så bestämda åsikter i vissa frågor, vilket gjorde det mycket intressant att lyssna - även om jag inte helt och fullt hängde med i alla lägen. Det kändes som en bra diskussion med givande och tagande, och det går ju inte att komma ifrån att diskussionerna blir mer dynamiska när både opponent och respondent är otroligt väl pålästa och kunniga, och har kunnat bilda sig egna åsikter t.ex. i olika tolkningsfrågor.

Efter disputationen blev det en lite snabb hemfärd för mig, så jag fick inte höra betygsnämndens beslut, men hörde så småningom att Ola - föga förvånande - hade blivit godkänd, och nu kan titulera sig Teologie Doktor Wikander! :-)

Jag, och en mentorskollega inom GT, hade blivit inbjudna till Olas disputationsfest på kvällen, så vi träffades lite innan och gick tillsammans till CTR där festligheterna skulle äga rum.
Det var verkligen roligt att ha blivit inbjuden och det blev en mycket trevlig sammankomst. Ett flertal tal hölls, och bland de som kanske kan framhållas som särskilt underhållande var en hyllning till Ola, på vers, på sanskrit! (Ett av många språk som Ola behärskar!) Det var otroligt roligt att lyssna till, och för oss som inte är så bevandrade inom sanskrit fick vi också en översättning. :-) Ett annat alldeles fantastiskt "tal" var en personlig översättning utav Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa" riktad direkt till Ola och framförd med tillhörande gitarrspel! Texten var verkligen fenomenal!

Det var som sagt fantastiskt roligt att få vara med på den här dagen och jag önskar Doktor Wikander all lycka i framtiden (och ser fram emot spännande diskussioner redan under hösten då han bl.a. ska undervisa på B-kursen i bibelvetenskap)!!

Tyvärr missade jag helt att ta med kameran så det blir inga bilder, däremot finns delar av Olas spikning tillgänglig - mycket nöje! :-)


Inga kommentarer: