söndag 25 november 2012

Evita

Jag och Annika såg Evita på Malmöoperan den 27 oktober.
Fast jag vet inte riktigt hur jag ska kunna skriva på ett vettigt sätt om musikalen! :)
Faktum är att jag aldrig riktigt har fastnat för filmen Evita (med Madonna och Antonio Banderas), jag har sett den någon eller några gånger, men det var bra länge sen nu. Sen fick jag chansen att se musikalen Evita i London (också tillsammans med Annika!!) 2006 ... men det var en minst sagt speciell upplevelse. Jag hade nog inte självmant valt att se just Evita, om det inte vore för det faktum att min absoluta topp-favorit bland musikalartister, Philip Quast, gjorde rollen som Juan Péron!! Philip Quast kommer från Australien och även om han också arbetar en del i London/England är det inte så lätt att lyckas få se honom live (detta är alltså första, och också hittills enda, gången jag har sett honom live) - så jag brydde mig inte det minsta om vad det var för något jag såg, bara jag fick se honom! *skratt*
Hur som helst är mitt intryck från Evita i London tämligen präglat av att jag fick se Philip Quast, och det gör att min bedömning utav Malmöoperans produktion också kan bli lite svår att formulera...

Charlotte Perrelli spelar rollen som Evita, och stundtals gjorde hon det riktigt bra - men jag är ändå inte fullt nöjd ... Perrelli är en mycket duktig sångerska, men det går inte att komma ifrån att det behövs mer än enbart en fantastisk sångröst för att bli en musikalstjärna, och jag upplevde att det trots allt var något som saknades i den här rolltolkningen.

Che spelades av Lindy Larsson och även om han inte kan räknas till en direkt favorit tyckte jag att han gjorde ett riktigt bra jobb.

Kanske svårast för mig att bedöma blev ju rollen som Juan Péron, eftersom jag då tidigare hade sett Quast i rollen! Jag måste ändå säga att Fred Johanson gjorde ett mycket, mycket bra jobb, och det märktes att han, av huvudpersonerna, är den med mest musikalvana och erfarenhet! Som sagt lär ju ingen för mig kunna leva upp till Quasts Péron, men jag är ändå mycket imponerad av Fred Johansons prestation!

En stor behållning kom i form av Annica Edstam, som spelade Pérons älskarinna och som sjöng sången "Another Suitcase in Another Hall" (försökte rota igenom programmet för att hitta den svenska titeln, men lyckades inte ...) - helt fantastiskt!!!

Jag har lite blandade känslor vad gäller själva produktionen och uppsättningen! Eftersom jag bara har sett musikalen en gång tidigare (och då i princip bara hade ögon för en person *skratt*) kan jag inte göra jämförelser, utan snarare iakttagelser.
Vissa delar av scenografin och koreografin förstod jag mig inte på för fem öre, och utan att bli explicit - ni som har sett musikalen förstår säkert vad jag menar - var vissa delar mycket provokativa och man frågar sig varför de överhuvudtaget fanns med!
Jag tyckte om upplägget med "dubbla Evitor"! :) Förutom Charlotte Perrellis Evita fanns en akrobat (Christel Elisabeth Stjernebjerg) som också var Evita och som åskådliggjorde vissa delar och vissa teman, på ett mycket spännande sätt!

Sammanfattningsvis kan jag ju inte säga att det var en utav mina allra bästa musikalupplevelser, men det var en härlig kväll, men en hel del ljusglimtar, även om inte allt var toppen!

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Fred är bäst! :) hihi

(fast PQ gjorde också en väldigt bra Peron)

Jessica sa...

Mjae, vi kanske inte är HELT överens där! *LOL*

Fast jag gillade Fred, han var helt bäst på scenen!