söndag 25 november 2012

Höst-helg i sommarstugan

Det börjar otvivelaktigt bli läge att göra alla de där inläggen som har blivit liggande nu! :)

Den 4-7 oktober var jag i sommarstugan tillsammans med pappa och hans familj! Det var riktigt mysigt att få en långhelg där ute mitt under terminen, men med tanke på när i tiden det låg var det kanske inte riktigt optimalt!
Jag hade ju åkt till Karlstad mer eller mindre över dagen för att vara med på Akademisk Högtid, när pappa tog emot sitt pedagogiska pris, den 21-22 september, och sen var det London 24-29 september! Jag kom hem på kvällen den 29/9 och åkte som sagt till stugan tidigt på torsdagen den 4 oktober.

Pappa var ledig på fredagen, så han och jag träffades i Åmål och åkte gemensamt ut till sommarstugan - där precis hela tomten flöt i vatten! Vi har problem därute relativt ofta, då flera grundvatten-ådror ligger väldigt ytligt, och vi också har tomten i en slänt, så vi får en massa vatten från andras tomter ... Vi har dränerat enligt alla konstens regler och lite till, men har ändå problem, inte minst med avloppsbrunnen - så det första vi gjorde efter att ha packat in och tänt eld i kaminen var att akutåtgärda brunnen ... vilket enligt traditionen är pappas jobb.
Jag började istället klippa gräs - med blandade känslor. Eftersom vi har en skogstomt, som vi trots allt klipper större delen utav med motorgräsklippare, har vi en tendens att köra sönder klippare med jämna mellanrum. Nu har vi dock haft en, som jag brukar kalla "min" klippare, som har hängt med i säkert 15 år om inte mer. Den har varit trasig och lagad i omgångar, den har brunnit några gånger osv. men den har alltid gjort come-back, och av någon anledning har den kommit bra överens med mig, oftast startat och gått bra när jag har kört den. TYVÄRR så dog den för gott i somras *snyft* ...
Pappa och C lyckades dock få tag på en modernare motsvarighet till "min klippare" på Blocket under hösten, så jag fick premiärköra den nu i höst - och det var ganska så spännande! :) Jag saknar fortfarande min klippare, men den här fungerade riktigt bra, och i slutändan är det trots allt det som räknas, eller hur?! :)

Vi ville få gjort så mycket som möjligt under torsdagen, innan C skulle komma med M och I på fredag eftermiddagen, så jag körde klipparen till strax efter sex. Då var det välbehövlig middag - jag hade haft en rätt rörig och strulig resa och inte hunnit äta något sen frukosten (utom en banan när vi kom fram!) så det var minst sagt gott med mat.
Sen fick pappa och jag världens mysigaste kväll tillsammans. I och med att han har en ny familj nu, som även jag trivs bra tillsammans med, får vi inte så mycket ensamtid tillsammans - och trots att det fungerar bra när vi är tillsammans allihop kan jag inte komma ifrån att jag saknar tid bara tillsammans med pappa.
Vi började i alla fall prata resor - det började självklart med intryck från min Londonresa, men sen blev det minnen från alla våra resor, det var verkligen en helt fantastisk kväll och vi satt uppe till klockan var halv två på natten!!!

På fredagen körde vi igång ute så tidigt vi orkade, och jag fortsatte att klippa gräs. Det visade sig bli lite förändring av planer dock, då M hade blivit sjuk och fått gå hem från skolan. De kom ändå ut till stugan under dagen, och det var ingen panik med M i alla fall, även om hon fick hålla sig inne och var ganska så dämpad.

På lördagen körde jag grästrimmern på det värsta, för att underlätta lite inför vårröjningen, men det var faktiskt ingen höjdare, då det var otroligt blött och lerigt och kladdigt ... duschen efteråt var bland det skönaste jag har upplevt tror jag! :)

Söndag förmiddag gick bland annat åt till att städa av och strax före kl. två blev jag avsläppt i Åmål, där jag tog tåget. Mamma hade hoppat på tåget i Karlstad, och vår resa till Landskrona fungerade smidigt. Det var roligt att ha mamma här några dagar, även om jag försökte parera in lite jobb på teologen samtidigt - och vi tog vår vanliga "hyrbils-och-handlingsutflykt" under en dag!

När hon åkte hem behövde jag dock några välbehövliga dagar för mig själv för att varva ner och landa i allting som hade hänt på relativt kort tid!! :)

Lite bilder från stugan - härliga höstfärger, eller hur?! :)


Inga kommentarer: