söndag 25 november 2012

Musikalhelg #1

Helgen den 26-28 oktober fick jag besök av Annika - mycket trevligt!
Jag hämtade henne vid tåget på fredagen, vi köpte med lite lunch och åkte hem och åt - innan vi tog en tur till Lund! :) Jag hade egentligen tänkt att åka till CTR på fredag förmiddag men det körde ihop sig rejält, så jag kom aldrig iväg - men eftersom Annika och jag ändå hade planerat en tur dit tog vi ett snabbvarv på teologen så jag fick åtgärdat det mest akuta!
Annars gick vi och kollade lite i affärer och antikvariat, och det är ju aldrig fel, eller hur?! :)
På kvällen blev det traditionell taco-middag och Les Misérables Tenth Anniversary Concert!

På lördagen tog vi tåget till Ystad - måste ju faktiskt tillstå att jag aldrig riktigt har varit i Ystad tidigare, trots att jag har bott i Skåne i över 10 år nu *oops!* (Närmaste jag har kommit har varit att skjutsa och hämta pappa och hans familj när de tagit båten till Polen några gånger!)
Vi hade tågbyte i Lund, men resan fungerade riktigt bra, trots att jag hade en rätt så envis huvudvärk.

Väl framme i Ystad blev det lite "stadsvandring", vi försökte pricka in i alla fall en del Kurt Wallander-ställen, vilket ju hör till när man är i Ystad! :) Jag har väldigt dålig koll på de "nya" Wallander-filmerna - jag är inte så jätteförtjust i Krister Henriksson som Wallander - men efter besöket i Ystad blev jag lite småsugen att kolla på filmerna i alla fall! Mariagatan, där Wallander bor, var ju givet, och vi hittade en del andra ställen också.
Vi åt lunch i ett riktigt mysigt gatukök, innan vi vandrade vidare.

Vid fyra-tiden tog vi tåget från Ystad till Malmö där vi skulle se Evita på Malmöoperan. Jag var lite osäker på vägen - av någon anledning verkar Malmö vara och förbli en vit fläck på kartan för mig, jag får aldrig kläm på den stan! - men vi gick av tåget vid Triangeln och det tog inte mer än drygt fem minuter att hitta till Malmöoperan - helt otroligt! :)

Av någon anledning dröjde det väldigt länge innan insläpp, så vi hade en rätt dryg väntan där. Musikalen skulle börja kl. sex och de öppnade inte dörrarna förrän tio i sex, vilket kändes väldigt sent. Trots det flöt det på bra, och folk var på plats till strax efter sex - men inget hände. Till slut började vi undra, och då kom en man upp på scenen och meddelade att man upplevde vissa "tekniska problem" - vilket förstås gjorde oss tämligen nervösa!! Vi fick vänta i ca en kvart, men sen kunde musikalen dra igång i alla fall! :)



Jag ska försöka göra ett separat inlägg om Evita, jag tror det blir lättast så! :)



Jag var lite nervös för hemresan, då jag helst ville hinna med ett direkttåg från Triangeln - och eftersom föreställningen hade blivit försenad visste jag inte om vi skulle hinna. Vi snabbade oss ut från teatern och var i god tid på stationen - tåget kom in nästan i tid, och vi lyckades faktiskt få platser bredvid varandra trots att det var mycket folk.
Men knappt hade tåget börjat rulla förrän man meddelade att det här tåget skulle ha sista stopp på Malmö C och att ALLA där skulle vara tvungna att byta till ett annat tågset! *SUCK!!*
Vi hade ju inget val, men det var en himla röra, och GRYMT mycket folk! Otroligt nog fick vi båda sitta från Lund, men det var trångt och rätt jobbigt ändå.
Vi köpte med lite att äta innan vi åkte hem - båda två var rejält trötta så vi åt till Les Misérables 25th Anniversary Concert innan vi stupade i säng!

På söndagförmiddagen tog vi det rätt lungt, men tog en fotopromenad nere vid havet, och det är alltid trevligt! :) - innan jag följde med Annika till tåget som gick vid halv fem!



Gott om bilder i det här inlägget - det var svårt att sålla! :)
Alla bilder på mig har förstås Annika tagit! :)

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

tack för en supertrevlig helg! :)
Gillar dina bilder :)

Jessica sa...

Tack detsamma - det var verkligen en mysig helg! :)
Kul att du gillar bilderna! :)