onsdag 5 december 2012

Cats för andra gången

Den 2:e december för det alltså dags för Underhållningspatrullens uppsättning av Cats på Kristianstad Teater för andra gången den här hösten! :)
Den här gången utan migrän, vilket verkligen uppskattades, och faktum är att jag tyckte föreställningen var mycket, mycket bättre den här gången - så det där med hur man mår spelar kanske större roll än vad man tror för upplevelsen i sig ... Vissa saker som jag kunde störa mig på förra gången kändes inte alls lika påtagliga vid det här tillfället! :)

Det är intressant att de inledningsvis säger att aktörernas känsliga ögon inte tål fotoblixtar, "så fota gärna utan" - det är knappast något man är van att höra!! Jag hade det i bakhuvudet, men jag satt på första raden precis i mitten och tänkte att jag inte kunde med att ta upp mobilen och börja fota när "katterna" stundtals inte var mer än ett par decimeter i från mig.
Det blev några foton knäppta under andra akten - men visst hade jag kunnat ta fler egentligen ... Men det är ju dumt att gräma sig över sånt i efterhand!

Jag gillar verkligen den här uppsättningen och jag är imponerad över att de har "fått till det" på det sätt som de har! Koreografin imponerade på mig vid båda tillfällena, det är många dansare tillsammans på en tämligen liten scen, och ändå fixar de sina dansnummer på ett alldeles fantastiskt sätt!!

Jag tyckte bättre om både Munkostrap (Marcel Lindström) och Rum Tum Tugger (Emil Sigfridsson) den här gången, och var även mera imponerad av Grizabella (Erika Hansson) (lite synd att hon ibland måste gå upp i falsett för att fixa de högre tonerna bara ...).
Liksom förra gången blev jag otroligt förtjust i Fredric Bengtsson som Mr. Mistoffelees - fantastisk närvaro på scenen och en otrolig dansare!!
Jag måste också säga att jag tyckte om Gunnar Kristoffersson som Gus, det måste vara mycket svårt att spela så gammal och bräcklig utan att även rösten och närvaron blir bräckliga! Bra jobbat!
Den stora behållningen här är dock utan tvekan Jenny Bergqvist som Bombalurina!! Hon är en musikalartist ut i fingerspetsarna och jag skulle gärna vilja se henne i en större roll i en större uppsättning - som Eponine i Les Misérables kanske? Eller Florence i Chess? :)

Föreställningen jag var på var den sista av alla, vilket gjorde att slutet blev extra roligt! Stående ovationer från hela publiken och ett härligt engagemang från hela ensemblen!! Även teaterdirektörerna Ola Hörling och Åsa Jensen dök upp på scenen vilket var väldigt roligt!!

Det är fantastiskt roligt att "katterna" efter föreställningen kommer ut och minglar bland publiken - men för det mesta känner de ju folk i publiken så man kan inte riktigt med att stanna kvar ... även om det hade varit riktigt häftigt och roligt!! :)

Mina få bilder från Cats! :)


4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Riktigt kul att du kom iväg en andra gång på Cats! Lite avundsjuk är jag allt (fast jag fick se Chess två gånger så ska väl inte klaga lol).

Coola bilder!! Förstår verkligen foto-dilemmat! Man vill så gärna ha bilder från föreställningen men vill samtidigt inte att det ska bli pinsamt eller störande för någon....

Jessica sa...

*LOL* Jepp, du fick se Chess två gånger - så vi ligger lika tror jag! :D

Kul att du gillar bilderna! Nu i efterhand HADE jag kunnat fota mer egentligen, framför allt när de höll sig långt bak på scenen, och när jag fick lite "teknik" på hur jag skulle fota så obemärkt som möjligt - men det går ju alltid att vara efterklok ... Känns kul att jag fick de bilder jag fick i alla fall! :)

The Darkest Night sa...

jo, förstår det..blir ju lite balansgång..samtidigt som man vill ha bilder så vill man kunna fokusera på själva musikalen...

Jessica sa...

Exakt!! Ska man fota får man ju ändå koncentrera sig på det, så man varken stör aktörerna på scenen eller resten av publiken, och då tappar man ju lite av koncentrationen på själva musikalen!!