onsdag 5 december 2012

Musikalhelg #3

Den 1-2 december var det dags för höstens musikalhelg #3 - den mest intensiva av dem faktiskt! :)

Lördagen den 1 december bar det av till Göteborg för att se Chess på Göteborgsoperan. Annika och jag bokade biljetter för evigheter sen, men tyvärr mådde Annika inte alls bra och det var osäkert om hon skulle kunna komma till Göteborg överhuvudtaget.
Då förbindelserna inte är strålande åkte jag hemifrån redan vid åtta-tiden, och tog bussen från Helsingborg kvart i tio. Under resan fick jag veta att Annika skulle försöka ta sig till Göteborg trots allt, och det var förstås jätteroligt att få höra - även om jag gärna hade sett att omständigheterna hade varit bättre!!

Jag kom till Göteborg ca tjugo över tolv och drev mest omkring på Nils Ericsson terminalen i ca en timme, innan jag träffade Annika. Vi åt lunch på Burger King i lugn och ro, innan vi gick bort till Göteborgsoperan. Det var betydligt finare väder i Göteborg än hemma, men också betydligt kallare ... och jag hann faktiskt frysa en hel del på vägen, även om det ju inte alls tar lång tid att gå bort till Operan!!

Det var fantastiskt roligt att se Chess igen - jag såg den i Stockholm i januari 2003 - men som vanligt kommer kommentarer och tankar kring musikalen i ett separat inlägg.



Musikalen var slut vid halv sex och vi stressade inte ut utan tog det lugnt och skildes åt på Nils Ericsson omkring tjugo över sex. Jag tog ett tåg hem, vilket funkade rätt bra, det var mycket folk och jag satt ganska så illa, men resan flöt på utan förseningar, så jag kan inte klaga över den resan värst mycket! :)
Jag var dock inte hemma förrän närmare halv elva, och var då rejält trött (det hade varit en lång dag, och veckan innan, framför allt fredagen, hade varit extremt jobbiga!).

Som tur var behövde jag inte stressa upp på söndag morgon, men vid tolv var det dags att sätta sig på tåget igen! :) Den här gången gick färden till Kristianstad, via Lund - för att se Cats en andra gång! :)
Jag kom till Kristianstad strax före två, och Cats började kl. tre så jag gick ca en halvtimme på stan, vilket var SÅ mysigt! En härlig småstadskärna inne i centrum, "lagom" mycket snö (lite flingor i luften och ca 3-4 cm på marken), julskyltning (första advent!) och massor av folk ute! Helhärligt faktiskt!



Det var fantastiskt roligt att se Cats utan migrän - återkommer till tankar och kommentarer i ett separat inlägg.
Det visade sig att det lönar sig att vara tidig också! :) Jag kom till teatern redan vid halv tre, hängde in jackan och gick på toa, och då hade de redan börjat släppa in folk, dock inte in i teatersalongen, utan man fick vänta precis utanför. Jag hamnade vid ett fönster med utsikt mot sceningången - och där stod Skimbleshanks med ett glas cola och en cigarett och laddade inför föreställningen!! *LOL!*
Tyvärr visade det sig att jag fick huvudvärk under tiden istället! *suck* Maten hade fungerat rätt dåligt under dagen, vilket jag tror var en bidragande faktor, och sen undrar jag lite om det är något med luften inne på teatern eller så ... migränanfallet jag hade första gången jag var där var fruktansvärt, rent ut sagt, och att nu, helt out of the blue, huvudvärk - ja, nåt skumt är det misstänker jag!

Jag hade ca trekvart på mig efter musikalen till tåget skulle gå, så jag rusade iväg och åt - återigen - på Burger King, och det gjorde att huvudvärken mattades av lite grand i alla fall.
Tågresorna hem gick bra, även om det var rätt mycket folk, och jag var hemma vid halv nio ...

Det har blivit en hel del musikaler den här hösten - tror det får komma ett inlägg om det också framöver ... men nu lär det inte bli några fler musikaler under 2012 i alla fall! :)

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Det var roligt att Chess blev av, även om jag helt klart velat må bättre!

Ang Cats undrar jag också om det var nåt med lokalen....min migrän var en av mina värre också, och jag hade inte SÅ ont i huvudet innan vi gick dit..

Jessica sa...

Det var verkligen kul att du orkade ta dig till Göteborg, hade inte alls blivit lika roligt annars - men jag förstår förstås att du hade velat må bättre!!

Ja, jag vet inte när jag mådde så dåligt senast som när vi var på Cats - och att jag sen FICK ont i huvudet när jag var där, fast jag kom dit utan huvudvärk - helt klart nåt skumt!