onsdag 5 december 2012

London-tankar

Nu var det ju i ärligheten ett tag sedan jag var i London - och jag har skrivit en hel del om den resan i min London-blogg - men det går inte att komma i från att det riktigt stora som har hänt den här hösten var just den resan, och jag skulle gärna vilja summera lite tankar kring den även här i min svenska blogg.

Jag har varit i London själv en gång tidigare, i september 2004, men av olika anledningar "räknas inte" den gången riktigt. Väldigt mycket kring just den resan var väldigt komplicerat och det är inte något jag varken hinner eller orkar gå in på här och nu.
Så, egentligen kan man se den här resan som min första "riktiga" utlandsresa helt på egen hand, och bara det är stort nog - inte minst med tanke på vart jag kommer ifrån och de problem jag har tacklat under de senaste 10 åren eller så.

Resan bestämdes med förvånansvärt kort varsel faktiskt! Jag bokade flyg och hotell ca 3 veckor innan avresa, men det sista som skulle bokas och fixas ordnade jag faktiskt dagen innan jag åkte!! Det känns som upplagt för misslyckande och lite att utmana ödet, men faktum är att hela resan fungerade SÅ mycket över förväntan!!

Jag måste säga att jag fick i princip världens bästa resa!!
Jag hade näst intill oförskämd tur med det rent praktiska där allting flöt otroligt smidigt! Som exempel kan nämnas resan till London; vi skulle enligt tidtabell landa på Stansted Airport kl. 17.30, och sen gäller lång promenad till passkontrollen, genom passkontrollen, jag hade incheckad väska, så då ska man vänta på den, ut i terminalen, behövde köpa nåt att äta och dricka, sen hämta ut biljetter till Stansted Express och sen med tåget in till London!
Först av allt var vi tidiga till Stansted och vi landade en hel halvtimme före utsatt tid! Bara det, liksom!! Jag rusade till passkontrollen, det var nästan ingen kö så jag var igenom snabbt. Precis när jag kom ut till bagagebandet kom vårt plan upp på monitorerna, och ca 2-3 minuter efter det började väskorna komma! Min väska kom som nummer 2 eller 3 av alla!! Ut i transithallen, ingen vidare kö för att köpa mackor och vatten, ner till tågen, krånglade lite med Stansted Express biljetterna - men jag hann med tåget som gick 18.00!! Helt otroligt!!

Jag måste säga att det känns bra och jag är glad över att jag var borta så pass länge som jag var! Jag åkte på måndagen (var framme på kvällen, som sagt) och åkte hem tidigt lördag morgon - så jag var borta sex dagar och fick fyra heldagar i London.
Det känns också riktigt bra att jag faktiskt orkade med att göra så mycket som jag gjorde. Alla aktiviteter när man är ute så innebär utmaningar och ångest för mig, och även om det kom bakslag så tycker jag ändå att jag var riktigt aktiv. Jag tror jag täcker in det mesta när jag sammanfattar aktiviteterna så här:
Hyde Park - London Eye - allmänna stadsvandringar - Les Misérables - London Zoo - Phantom of the Opera - St. Paul's Cathedral - Tower Bridge - Westminster Abbey.

Det kom som sagt några bakslag ... översiktligt sett ett lite mindre bakslag och ett betydligt större bakslag. Jag vill inte gå in på detaljer och när, var och hur, men det fanns tidpunkter som var riktigt arbetsamma även under denna "perfekta" resa! Trots det lyckades jag hela tiden göra comebacks, jag lät inte bakslagen få ta alltför stort utrymme utan jag lyckades ta mig över eller igenom dem och faktiskt få ut riktigt riktigt mycket av min vecka i London!

Jag vet att jag borde utöka mitt resande och hitta andra resmål än London också, förstås! Jag vill dock inte åka själv till något helt nytt ställe!! Dels spelar förstås osäkerhetsfaktorn en stor roll, jag kan London, jag kan språket, jag vet hur saker fungerar, jag hittar hyfsat bra o.s.v. Men det handlar också om själva upplevelsen!! Just eftersom jag kan London så väl fungerar det bra att åka dit själv, jag kan göra det jag själv vill på mina egna villkor - vara en sann egoist, med andra ord! :) Åker man till något helt nytt ställe är det roligare att göra tillsammans med andra, att upptäcka och utforska det nya tillsammans ...

Avslutningsvis vill jag säga att det verkligen känns som den här resan kom helt rätt i tiden, och detta att allting bara fungerade och att jag klarade av att få ut mycket av en resa helt på egen hand känns ... helt fantastiskt!!!!

Dagens bild:
En av mina favoritbilder från London! Parliament Square med Big Ben och Houses of Parliament, taget uppifrån London Eye (taget med mobilkameran och bearbetat i foto-appen Pixlr-o-matic).

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Roligt att din London-resa blev en så positiv upplevelse! :-)
Blir riktigt rese-sugen av att läsa ditt inlägg! :)

Jessica sa...

Ja, jag måste säga att den här London-resan hör till ett utav mina allra bästa rese-minnen!!

Hihi, förstår det! Känner själv för att ge mig iväg snart igen! :)

The Darkest Night sa...

Hade hoppats på att kunna åka i vår, men det verkar tyvärr inte möjligt....om min hälsa nånsin blir ok igen kanske jag kan åka i sommar, får se hur det blir... är verkligen sugen på att åka...

Jessica sa...

Håller alla tummar jag kan för att du ska kunna komma iväg till London så snart som möjligt!
Jag vill också iväg - förstås, duh!! - men än så länge känns det inte realistiskt att börja tänka i detalj ... vi får se hur och när det blir av!