tisdag 11 februari 2014

Det där med musikaler, ja ...

Återkommen från Stockholm nu, men har fortfarande lite svårt att komma in i vettiga rutiner, inte minst eftersom jag är extremt trött, och säkerligen skulle kunna sova sådär en 14 timmar per dygn om det gick! :)

Men ett kort inlägg om det där med musikaler nu ... för jag har sen ett tag tillbaka funderat över att starta upp en separat musikalblogg, då på engelska. Det blir ett antal musikaler live varje år nu, och konserter, och det släpps åtminstone en del musikalfilmer/konsertversioner och skivor - och eftersom det är mitt stora intresse skulle det vara kul att ha allt det samlat på ett ställe.

I så fall kommer det också att bli en återblick på musikaler jag har sett tidigare - av vissa finns recensioner i olika bloggar - här, på min gamla engelska blogg, på min London blogg o.s.v., och där kommer det att handla om "copy-paste", för att bara samla allting på ett ställe - så för er som redan har läst de recensionerna kommer inget nytt där. Däremot tänkte jag också försöka att sammanställa några tankar även kring musikaler jag såg för mycket länge sen, d.v.s. 1990-talet och framåt ... tror det kunde bli en lite kul grej.
Det är svårt att bestämma sig för om jag ska skriva på svenska eller engelska, för vissa delar känns nästan lite fjantiga att skriva på svenska (musikalupplevelser i London t.ex. känns mer naturliga att skriva på engelska), men vissa svenska uppsättningar och konserter kan bli lite svåra att "översätta" till engelska. Hur som helst lutar det åt engelska nu, de flesta musikaler har åtminstone någon gång satts upp i England/USA och det blir nog trots allt bättre med en engelsk musikalblogg.

Jag kommer att påannonsera här när jag släpper den - men tills dess kommer jag inte här att lägga ut recensioner av de musikaler jag har sett under mitt blogguppehåll (d.v.s. 2 x Miss Saigon, Annie och Sweeney Todd) - däremot ska jag se om jag eventuellt kunde skriva ihop något om Anders Ekborgs julkoncert här. Han kommer alltid att vara en musikalartist för mig, men faktum är att julkonserten ju knappast kan klassas som en musikal! :)

Jag hoppas hinna fixa bilder och göra ett inlägg om helgens Stockholmsresa innan det blir alltför sent, men vi får se, det hänger lite på hur pass tidskrävande det blir att fixa alla bilder! :)

Inga kommentarer: