lördag 15 februari 2014

Jul och nyår!

Ja, jo, jag inser också det konstiga i att göra ett blogginlägg om jul och nyår när vi är i mitten av februari. Egentligen skulle jag nog inte bry mig om att göra det överhuvudtaget, men faktum är att både julen 2013 och nyår 2013/2014 var tämligen ovanliga, för mig i alla fall!

För det första var pappa och hans familj inte hemma på jul och nyår överhuvudtaget. De hade lyckats ordna en mastodontresa till Florida och åkte i mitten av december och kom hem omkring den 9 januari! Inte illa!! :) Men det är ju ovanligt i sig.
Till detta kom då det faktum att jag var fullständigt sönderstressad över min uppsats och hade lovat min handledare att han skulle få en i princip helt färdig uppsats den 1 januari ... så det var inte direkt läge för "jullov", om man säger så!

Jag åkte upp till Karlstad tidigt på morgonen den 23 december och var där vid lunch - och unnade mig helt ledigt från uppsatsen den 23 och 24, vilket var mycket skönt!! Det kändes konstigt att "bara" vara hos mamma, utan att träffa pappa och hans familj, men eftersom jag var helt slut, väldigt stressad och väldigt nervös över allt detta med uppsatsen, var det ändå skönt att kunna vara på ett ställe hela julen, utan att fundera över planering och åka fram och tillbaka och samköra planer och allt sånt som brukar höra julen till.
Den 25 och 26 försökte jag jobba så mycket jag orkade på uppsatsen, men jag har svårt att koncentrera mig när jag inte är själv hemma i min egen miljö, det är väldigt lätt att bli distraherad och jag kan inte påstå att jag var superfokuserad hela tiden. Å andra sidan var det ju extrem lyx att hela tiden ha någon där, mamma ställde upp och fixade mat och ordnade, och pauserna i arbetet blir helt klart mycket trevligare när man har sällskap! :)

Jag åkte hem på morgonen den 27 december och då var det full uppsatsväxel som gällde - och den har ju gällt ända fram till den 2/3 februari när jag skickade in slutversionen!
Vilket innebar ett mycket, mycket spartanskt nyårsfirande!!
Jag tittade på "Grevinnan och betjänten", det hör utan tvekan till nyår, och den kvartens paus tyckte jag att jag kunde unna mig!!
Sen tog jag uppsatspaus ca tio i tolv, kollade fyrverkerier från balkongen, kollade Skansen på TV, ringde mamma och mailade pappa ... och sen blev det ytterligare ett antal timmars uppsatsjobb innan jag däckade i soffan. Happy New Year ... liksom!

Jag åkte upp en jättesnabbis till Karlstad i slutet av januari, ursprungligen trodde jag att jag skulle vara av med uppsatsen då, så planen var att fira en himla massa då: jul, nyår, min födelsedag, uppsatsen, I:s födelsedag, pappas födelsedag och pappas pension. Nu blev det ju inte riktigt så eftersom jag var precis i slutskedet av uppsatspaniken då. Jag sköt fram resan och åkte bara upp över två dagar, men vi firade lite grand i alla fall, och delade ut julklappar och födelsedagspresenter, och sånt är ju alltid kul.

Men för att summera så var jul och nyår nu minst sagt ovanliga! :) Men det gick ju bra ändå!

Inga kommentarer: