måndag 17 februari 2014

Förvirring och grubbel

Som ett avbrott bland alla fotoinlägg i bloggen kommer här något annat.
Jag tänkte nämligen försöka göra ett inlägg om vart jag befinner mig just nu ... vilket i och för sig är lättare sagt än gjort, men kanske värt ett försök i alla fall.
Allt som har med min uppsats att göra ... ja, det har ju inte framkommit här i bloggen, även om människor i min närhet vet en del av vad som har hänt där. Jag har faktiskt tänkt att försöka göra ett (eller kanske flera?) ordentliga inlägg om just detta som har med uppsatsen att göra, inte minst för att det har varit något väldigt stort och betydelsefullt för mig, men också för att det har påverkat mig väldigt mycket, och gör fortfarande.
Men det blir ett ganska stort projekt att skriva sådana inlägg, och det är inte ett sånt som kommer här ...

Utan att gå in på detaljer, som som sagt kommer att komma vid ett senare tillfälle, har detta med uppsatsen påverkat mig väldigt mycket, och det gör att jag i nuläget inte alltid mår jättebra. För det första blev hela uppsatsprocessen oerhört utdragen, vilket i sig är väldigt jobbigt. Det hör till att det är så, till viss del - jag vet att jag reagerade på det även när jag skrev min kandidatuppsats: det handlar inte om att lämna in uppsatsen som man lämnar in en tenta, och sen får man ett betyg och allt är klart. Jag har stressat och pressat mig själv sedan i början av december, men själva "slutprocessen" av uppsatsen, från det jag tyckte den var "färdig" tills dess att jag verkligen kunde lämna den bakom mig gick det trots allt fem hela veckor ... vilket är väldigt lång tid.
När väl allting med uppsatsen blev klart var det en helt fantastisk känsla, som jag inte riktigt kan uttrycka i ord, och detta att jag direkt skulle köra igång med en projektplan och en forskaransökan kom liksom utan att jag hann reflektera och tänka efter.

Men det slår till nu. Det handlar inte om att jag inte skulle vilja, eller inte tror att jag klarar av det, utan det handlar om att orka. Jag är fullständigt körd i botten, både fysiskt och psykiskt och att nu ge sig in i ytterligare ett sjok med prestationsångest, allmän ångest, tidspress, panik, panikångest, deadlines och allmän press och stress är något jag inte riktigt vet hur jag ska orka med.
Jag vet att jag i det här fallet inte har något val alls, jag måste få in en ansökan NU, till vilket pris som helst, men det är en sak att säga och att känna och att veta om det, det är faktiskt en helt annan sak att verkligen klara av det.

Jag vet att jag egentligen borde vara överlycklig nu, och sväva på moln, jag har klarat av detta med uppsatsen som ur så många aspekter (igen: återkommer till det i senare inlägg) har varit så otroligt arbetsamt för mig - och nu kan jag ge mig i nästa fas, ta nästa steg ... jag borde vara överlycklig, men jag är nästan bara trött och uppgiven.
Jag hoppas förstås att detta i alla fall till viss del vänder, kanske när jag har lite mer stoff att arbeta med till ansökan än vad jag har nu och så ... men just ikväll är det väldigt tungt faktiskt.

Och det trots att jag faktiskt har "blivit med surfplatta"! :) Jag har haft span på en sen i höstas (har Sony Xperia Z mobiltelefon och vill då förstås ha Sony Xperia Tablet Z!) och har väl haft i bakhuvudet att när/om jag fixar masteruppsatsen får det kanske bli en sådan!! Och så hade jag satt undan lite julklapps- och födelsedagspengar och så ... så jag hämtade den idag! And I love it! :) :)

Så blogginlägget får i alla fall avslutas med något positivt, även om det mesta känns tungt annars nu.

Inga kommentarer: