onsdag 12 februari 2014

Stockholm, 8-9 februari

Nu äntligen tror och hoppas jag att jag har fått ordning på mina Stockholmsbilder, så det här inlägget kan bli av.

Det var verkligen evigheter sen jag var i Stockholm på riktigt, jag var där på en övernattning med musikal (Chess) i januari 2003 och jag var där på en övernattning med musikal (My Fair Lady) i april 2009, men före det var det nog runt 1999-2000 som jag var där senast.

Och nu i helgen var det alltså dags - även denna gång blev det nästan en övernattning med musikal, fast med lite längre tid i Stockholm än de tidigare två gångerna i alla fall! :)

Det blev tidig morgon här på lördagen (8/2), då förbindelserna inte är de bästa, men jag tog Stockholmståget från Lund ca tjugo över åtta på morgonen och det fungerade ju hur smidigt som helst. Otroligt att kunna åka från Lund till Stockholm på under 4½ timme!! Och lyxigt skönt med X2000! :)

Tågresan var rätt händelselös, jag var tämligen trött och halvsov en del av vägen, vilket funkade då det inte alls var mycket folk. Mitt tåg kom upp till Stockholm ca tjugo i ett och Annikas tåg skulle komma kvart i ett - snacka om timing! Jag hade ingen koll alls på Stockholm C (länge sen jag var där nu!!), men som tur var kom Annikas tåg in till spåret bredvid mitt, samma perrong. Inte illa!

Det var jätteroligt att se Annika igen, det var ett tag sen vi sågs nu, tyvärr missade vi vår jultradition i december! :( Vi lyckades i alla fall leta oss ut från perrongen och ner i labyrinten som är Stockholm C. Som tur var kom vi på en Burger King nästan direkt och eftersom vi ändå inte fick checka in på hotellet förrän kl. 14 var det perfekt med lunch där. Vi satt där och pratade till ca kvart, tio i två, då vi letade oss ut ur Centralen. Jag kände mig verkligen helt lost, vilket var lite otäckt, trodde inte jag hade såå dålig koll på Stockholm men jag hade verkligen lyckats glömma bort det mesta (fast det kom rätt snabbt tillbaka, så det var ju bra i alla fall!).

Vi gick upp till Sergels torg och hittade Stadsteatern där, dit vi skulle på kvällen, och hotellet låg alldeles bakom Stadsteatern, vilket kändes sååå skönt! Incheckningen gick utan problem och efter ett litet missöde med hissen (väldigt elak hiss som vägrade att åka just till sjätte våningen - skumt!) hittade vi vårt rum, som var helt ok. Det var ju knappast ett lyxhotell, men det har man ändå inte råd med, och jag tyckte det var helt ok för en sån här övernattning!

Det var skönt att komma in och kunna ta det lite lugnt en stund, men efter ett tag gick vi ut på lite sightseeing. Jag ville jättegärna till Gamla stan, som jag tycker är supercharmigt, och ursprungligen hade vi tänkt att ta det på söndagen - men då de hade lovat regn på söndagen och det var rätt bra väder på lördagen växlande vi på planerna.
Hotellet låg nästan läskigt centralt, för vi hade nog inte gått mer än fem minuter innan vi kom ner till Operan och Riksdagshuset och Slottet. Awesome! Det var verkligen roligt att kunna gå i lugn och ro - jag hade helst velat ha med mig systemkameran, men eftersom vädret var osäkert och vi skulle vandra omkring med packningen på söndagen hade jag bara med mig mobilen och min lilla Nikon Coolpix. Men det är kul att fota ändå! :)
Vi gick runt slottet och tog ett varv i Gamla stan, och det var verkligen precis så mysigt som jag hade hoppats! Gillar det stället! Det blev ännu finare när det började skymma lite och det var upptänt, kändes som de hade lite utav julljusen kvar uppe ...

När vi kom tillbaka upp mot hotellet vandrade vi vidare bort till Hemköp vid Åhléns för att köpa lite ätbart till "middag" och ev. till på kvällen. Det var tämligen rörigt, och svårt att hitta nåt vettigt, men till slut hade vi fått ihop nåt så vi trodde vi skulle överleva i alla fall. Tillbaka på hotellet blev det lite mat och lite vila, innan vi bytte om och gick bort till Stadsteatern - vilket tog ca två minuter! :)

Sweeney Todd stod på programmet, med Peter Jöbacks understudy Niklas Andersson, som jag verkligen hade sett fram emot att se. Nu finns ju planen på en separat musikalblogg, så jag tänker avsiktligt vänta med att skriva detaljerat om föreställningen tills det kommer i den bloggen - men det var en fullkomligt fantastiskt upplevelse. En av de bästa musikalupplevelser jag har haft, tror jag - och Niklas Anderssons insats var fenomenal!! Jag tycker jättebra om Peter Jöback, och det hade varit roligt att se honom också, men tror faktiskt inte att Peter hade kunnat överträffa Niklas! Fantastiskt!!

Vi kom från teatern efter tio nån gång tror jag, kanske närmare halv elva, och åtminstone jag kände mig nästan hög efteråt. Det är en enorm kick att gå på musikal och när man får en sån här föreställning går i alla fall jag igång till max! :)
Det var jättekul att vara tillsammans med Annika då, och kunna diskutera intryck och prata om saker och ting. Vi tycker inte alltid exakt likadant, men vi tycker åtminstone tillräckligt lika för att inte bli totala ovänner! *LOL!*

Bilder från lördagen (samtliga bilder med min mobilkamera (Xperia Z) eller Nikon L23 Coolpix):







Jag brukar alltid få huvudvärk/migrän när jag är på musikal - tror jag går så i hyperdrive att jag spänner mig maximalt så det kommer därifrån - men det hade gått förvånansvärt bra tills dess att vi kom tillbaka till hotellet. Jag tog tabletter och jag brukar alltid sova jättebra på dem - så dock inte denna gång.
Sov nog nån timme totalt, tror jag, men lång mest och snodde fram och tillbaka, drömde jättekorta konstiga drömmar och vaknade till och ... ja, ingen höjdarnatt direkt.

Morgonen kändes minst sagt segare än segast, men vi tog oss upp och ner till frukostbuffén i alla fall - och hotellfrukost är ju alltid hotellfrukost! :) Nu var det länge sen jag åt hotellfrukost i Sverige - det händer inte värst ofta, om man säger så, och för mig blir det nästan för mycket. Jag har svårt att äta på morgnarna i vanliga fall, och ändå vill man passa på när det finns såna mängder att välja mellan - att kunna utnyttja det så mycket som möjligt. Vilket förstås slutade med att jag åt på tok för mycket och bara mådde illa sen!

Vädret var ingen höjdare och vi var båda rätt trötta så vi tog det lugnt på förmiddagen och checkade ut efter elva nån gång. Vi hade tänkt att ta en liten stadspromenad innan vi skulle äta och åka (Annikas tåg gick vid kvart över tre, mitt strax efter fyra), men när vi gick ut hade det börjat regna. Och det regnade mer och mer och mer och mer ... vi tog en snabb promenad till Kungsträdgården, vidare till Berzelii Park och Dramaten, där vi blev stående under tak ett tag för att torka upp lite - men det var inte nån större idé att göra nåt annat, så sen gick vi direkt till Centralen.
Det tog ett bra tag att torka upp ordentligt, men vi hade ju tid på oss och vi kunde också äta i lugn och ro innan Annikas tåg gick.

Mitt tåg gick fem över fyra, och jag kände mig ur form redan innan resan började, vilket aldrig bådar gott. Det var grymt varmt på tåget, vilket nu inte var X2000, utan nåt "Snälltåget", ett gammalt Intercitytåg, tydligen, som de kör på vissa sträckor. Det var mycket folk och riktigt trångt ... Men det rullade på.
Till Linköping ungefär.
Då började det spåra ur. Jag orkar inte dra alla turer här, men vi blev senare och senare och senare och tydligen var detta tåget det mest lågprioriterade av alla tåg, för jag tror vi släppte förbi bortåt tio tåg under resan ... Och i vanlig ordning funkar INTE informationen alls!
Jag hade ett lite tight byte i Lund, tåget skulle vara framme 21.02 och jag hade tåg som gick 21.20 och 21.26, och jag försökte kolla upp information om förseningen på alla sätt jag kunde, utan framgång. Till slut såg det ut som jag skulle kunna hoppa av i Hässleholm och hinna med ett Öresundståg till Lund, som säkert skulle släppas före Stockholmståget, så jag var på vippen att hoppa av där - men då blev det fel i signalerna så vårt tåg kunde inte köra in till Hässleholm överhuvudtaget. SUCK!
Vi kom till Lund 21.24 och då hade inte Landskrona-tåget kommit in än. Men killen som stod före mig klarade av nån anledning inte av att öppna tågdörren (!!!), utan vi fick gå in i nästa vagn för att komma av - jag sprang som en dåre, men när man ska från spår 1 till spår 5 i Lund kräver det en del härjande och springande i trappor, vilket jag inte gillar. Och när jag kom uppspringande på perrongen körde tåget iväg ...

Jag blev så FLY förbannad i det läget - hela tågresan hade varit jättejobbig och nu handlade det om typ 6 sekunder eller nåt!!!! Vilket i praktiken innebar att om killen hade klarat av att öppna tågdörren (som inte alls var trasig visade det sig!) så hade jag hunnit med tåget ... nu fick jag istället sitta i Lund i närmare en timme, till 22.20 istället - vilket gjorde att jag inte kom hem förrän efter elva!

Sammanfattningsvis var lördagen en riktigt riktigt bra dag, som jag verkligen uppskattar - medan söndagen var tämligen kass faktiskt ... 

Och så några bilder från söndagen:

Inga kommentarer: