onsdag 13 februari 2013

Minnesvärda 35 - del 1!

Under tiden som har gått sedan bloggen mer eller mindre gick i graven - om än tillfälligt - har jag fyllt 35, och känner mig lite så där lagom halvgammal! :)
Det kändes faktiskt som jag fyllde år två gånger den här gången - inte alltid man gör det!! - så jag kommer att dela upp födelsedagsanteckningarna (samt en hel del annat som hände samtidigt!) i två delar.

Den första delen behandlar själva födelsedagen, den 21 januari - som helt klart är en minnesvärd födelsedag! :-)

På förmiddagen hade jag ett möte med lärare och mentor på en kurs som kommer att ha mentorsverksamhet under första halvan av terminen. Det är kanske inte så jättestort i sig - men veckan innan hade av olika anledningar varit oerhört arbetsam mentalt, och sånt har en tendens att "smitta av sig", så trots ett mycket bra möte på fredagen var jag inte i toppform på måndag morgon. Till saken hör att mentorn inte har tidigare erfarenhet av mentorsverksamheten, att kursen är relativt ny och inte riktigt inarbetad, samt att tre lärare är inblandad på kursen och jag känner egentligen inte någon av dem (har haft lite kontakt med en av dem tidigare, men det är allt).
Dessa faktorer bidrar till att höja min nervositet, även om det var långtifrån kris.

Mötet fungerade riktigt bra tyckte jag, vilket kändes skönt! Såväl mentorn som lärarna var engagerade och måna om att göra det hela så bra som möjligt, och jag tyckte att vi under omständigheterna (varken mentorn eller lärarna har mycket erfarenhet av mentorsverksamheten, och jag känner mig inte riktigt säker i min roll som ansvarig än heller!) kom fram till mycket och bra saker!

Denna mindre utmaning var dock bara dagens förspel!
Kl. 10 var det nämligen dags för teologens stora grundkursintroduktion. Ber om ursäkt för den utläggning som nu kommer, men för er som råkar till att läsa bloggen och inte är helt hemmastadda i teologens vindlingar och utbildningssystem och sånt kan det vara bra att få lite back-story tror jag.
CTR ger varje termin en religionsvetenskaplig grundkurs, som är den kurs de allra flesta av våra studenter börjar med att läsa. Det gör att det vid terminsstart brukar vara 80-talet anmälda till kursen (även om det ofta blir ett bortfall längre fram under terminen). Nytt för den här terminen är att vi, för att locka fler studenter, också erbjuder grundkursen som nätkurs. Detta har inneburit en hel del "teknisk röra", för att vara alldeles krass. Tanken är att alla föreläsningar skall live-streamas ut på webben, via en kamera i taket samt en mikrofon som föreläsaren har på sig. Systemet är inte optimalt, men då institutionen kommer att flytta till nya lokaler inom några år har man valt att än så länge satsa på ett enklare och billigare system. Att få detta att fungera rent tekniskt har varit ganska så komplicerat och det har krävts mycket arbete av såväl studierektor och kurskoordinator samt av lärare och annan personal.

Hur som helst - på min födelsedag skulle grundkursen ha sin kursintroduktion, men information från lärare, studievägledare, kårrepresentanter o.s.v. och på introduktioner på kurser med mentorsverksamhet förväntas även mentorerna dyka upp och presentera sig och verksamheten. Detta är inte något jag har gjort sedan jag själv har varit mentor, eftersom vi vanligtvis tycker att det är viktigare att studenterna får träffa sin mentor, inte mig som är ansvarig för hela verksamheten.
Men nu tänktes det lite annorlunda just vad gällde grundkursen!
Dels var en av våra grundkursmentorer dubbelbokad - vår kursintroduktion låg 10-12, han hade en egen kursintroduktion, på en annan institution, kl. 10-12, och även om han trodde han skulle kunna komma ifrån lite tidigare var det något att fundera över.
Likaså har vi haft svårt att motivera studenter att komma till mentorsmötena och det föreslogs därför att även jag, som ansvarig, skulle gå in och informera lite mer utförligt om själva verksamheten som sådan, och sedan kunde mentorerna komma in och prata mera specifikt kring just själva grundkursen.

Jag trodde (och tror!) utan tvekan på tanken - men det hindrar ju inte mig ifrån att få näst intill extrem ångest!
Bara tanken att stå och prata i ca 10 minuter inför en grupp på runt 80 pers - låt mig säga som så: det är inte ett drömscenario för en social fobiker!!!
Samtidigt kan jag inte förneka att paniken faktiskt blandades med en positiv känsla också, även om den är vag och svår att beskriva! Någonstans inom mig vet jag trots allt att detta är saker jag förväntas göra nu, och det kommer att förväntas av mig i än högre grad ju längre tiden går! Kommer jag in på en forskarutbildning, kommer jag att börja undervisa, börja arbeta inom akademin - då ska jag kunna hålla föreläsningar, gå ut i grupper och informera - det ska egentligen inte vara något oöverstigligt hinder. Och bara vetskapen om att detta - som jag den 21 januari stod inför på ett oerhört konkret sätt - ska bli en del utav mitt liv och min vardag gjorde att jag på ett plan faktiskt kunde tackla ångesten!! Jag kan inte påstå att ångesten minskade, för det gjorde den inte, men åtminstone en aspekt av den kändes okej ... :) (om det nu var någon som begrep något utav det här, jag sa ju att det var vagt, eller hur? *skrattar*)

Ovanpå detta att stå inför en stor grupp och informera - prata tydligt, prata långsamt, ha en röd tråd, inte vara för manusbunden ... o.s.v. - tillkom ju den rent tekniska utmaningen! Det räckte inte att bara gå fram inför gruppen och försöka få sagt det jag ville få sagt på ett så bra sätt som möjligt!
Jag hade pratat med kurskoordinatorn på fredagen innan och fått en liten allmän inblick i vad detta med "nätkurs" skulle innebära för oss - men jag hade ju aldrig fått någon information om hur det rent praktiskt skulle fungera när man väl stod där i föreläsningssalen.
Eftersom en av våra mentorer var upptagen hade vi fått lov att ha mentorsinformationen allra sist, ca kvart i tolv, och jag hade redan tidigt bestämt mig för att sitta med under hela information för att förhoppningsvis kunna "se hur alla andra gjorde", och se om jag kunde begripa mig på det rent tekniska!

Jag var alltså på plats kl. 10.15, och introduktionen skulle delas upp på två pass, 10.15-11.00, sedan en kvarts rast och så 11.15-12.00.
Introduktionen drog igång, och jag blev till en början ganska tagen av det rent tekniska! En kamera i taket, vilket gör att den som står där framme har en begränsad möjlighet att röra sig - går man får långt ut åt sidorna kan inte nätstudenterna se en... En head-mic, som verkade lite småkomplicerad att sätta på och ta av, med bågar och sladdar och dosor och vad det nu var ... En laptop på bänken framför - samt en annan laptop, med hörlurar som stod på ett annat bord. Jösses!!
(Det kanske borde tilläggas att jag är rejält "efter" i det rent teknologiska, jag ligger alltid långt efter alla andra vad gäller att byta till nya flashiga tekniska prylar - så detta kändes minst sagt skrämmande!)

Det gick i alla fall bra att sitta med under första halvan av introduktionen, det var verkligen nyttigt att se hur det rent tekniska fungerade - men döm om min förvåning när vi var klara med första halvan och bröt för rast redan 10.45!! Det skulle ju ställa till det i planeringen, kanske framför allt för oss från mentorsverksamheten! Ursprungsplanen var att jag skulle prata ca 10 min allmänt om verksamheten, lämna över till mentorerna Johan och Mattias (och hoppas att Johan hade hunnit dit efter sin introduktion), de skulle prata lite grand och sedan skulle de ta med sig de studenter som ville på en liten "rundvandring" till saker som kan vara bra att ha koll på. Om vi nu låg en hel kvart före schemat skulle ju inte Johan hinna dit överhuvudtaget!
Som tur var fick jag tag på Mattias i pausen, vi debatterade fram och tillbaka hur vi skulle göra om vi verkligen blev klara så tidigt och kom i alla fall fram till en plan. När andra halvan av introduktionen drog igång fick Mattias tag på Johan via sms, och i slutänden visade det sig att Johan var klar tidigt, så han hann komma till oss innan det var dags för mentorsinformationen ...

Jag har svårt att säga något om informationen som sådan! Jag vet att den har legat ute på webben ihop med allt annat, men jag har inte ordnat tillstånd så jag själv kan gå in och titta (vet inte om jag vill det heller, förresten!!), och jag har alltid svårt att göra någon form av efterhandsbedömning om hur såna här saker går.
Tekniken funkade "sådär" - jag tror jag höll mig ganska stilla, så jag borde ha "varit i bild" hela tiden i alla fall - men bara att få på sig en head-mic när man är nervös och har långt hår ... jag fick lite assistans att få på den (tack, Magnus!) men att få av den och lämna över den till Johan var nästan ännu värre! :)
Hur som helst så gjorde jag min information - och jorden gick inte under på kuppen, så förhoppningsvis var det inte total katastrof i alla fall! :)

Vi var klara ca kvart i tolv, och när studenterna hade börjat avvika och Johan och Mattias hade fått med en del av dem på rundvandring träffade jag Elisabet som var gullig nog att bjuda på födelsedagslunch! :)
Vi åt och pratade lite, hon och Elise skulle ha mentorsinformation på GT på grundspråk där de är mentorer kl 13, och när de drog igång åkte jag hem.

Det blev inte mycket till födelsedagsfirande efter den här enormt intensiva dagen - men jag unnade mig lite god mat och god dryck på kvällen i alla fall!

Jag håller fast vid att jag måste lära mig att såna här typer av informationer, att stå inför grupp på det här sättet, förhoppningsvis kommer att bli en del av min vardag så småningom  - men det går inte att komma ifrån att detta var en riktig milstolpe, och definitivt den största "social-fobi-utmaningen" jag faktiskt har antagit!

Jag tror inte jag kommer att glömma bort min 35-års dag i första taget! :)

Dagens bild:
 35 år, 21 januari 2013

2 kommentarer: