onsdag 13 februari 2013

Minnesvärda 35 - del 2!

Den "andra födelsedagen" det här året inträffade helgen efter min riktiga födelsedag - då pappa och hans familj kom hit, bara över helgen, för att fira mig! :)

De hade jobb och skola på fredagen men åkte på eftermiddagen, och var inte här förrän vid halv åtta-tiden på kvällen!
Jag gick förstås ner och mötte dem för att hjälpa dem att packa in - och döm om min förvåning när bland det första som blev urpackat ur bilen var min 35-års present - som kom både från pappa och hans familj och från mamma!!
En helt fantastisk, ursnygg och helläcker 42'' platt-TV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Och JA, jag hör till de människor som inte ännu bytt ut min tjock-TV *skratt!*)

De var förstås trötta när de kom, så vi åt lite mackor med en gång och började bädda i ordning i sovrummet - tjejerna var helt utmattade och formligen bönade och bad om att få gå och lägga sig till slut!!
Vi vuxna lyckades faktiskt packa upp och koppla in TV:n under kvällen (vilket inte bara innebar att koppla bort den gamla TV:n utan också att koppla bort en stereo med högtalare - en 42'' platt-TV tar liiiite mer plats än en 20'' tjock-TV *ler*), och den var HELT OTROLIG!!
Jag blev verkligen blixtförälskad - det är ju en (för mig i alla fall!) alldeles enorm skärm, och bildkvalitet och upplösning var otrolig!! Helt otrolig!!
Efter lite missförstånd med kopplingar och så fick vi i alla fall igång TV:n och gjorde en första kanalsökning under kvällen och det kändes verkligen häftigt att gå och lägga sig i soffan och titta på en sån häftig TV innan jag somnade.

Vi hade redan på förhand bestämt oss för att ta det lugnt under helgen, det är trots allt 50 mil enkel resa för dem, för bara en helg, så vi ville inte stressa och härja!
På lördag förmiddag tog pappa och C en handlingstur medan jag var hemma med M och I - jag försökte bekanta mig med TV:n och skulle försöka flytta alla kanaler till rätt ställe - lättare sagt än gjort. Förmodligen fanns det ett smidigt sätt, men jag lyckades bara hitta ett väldigt bakvänt sätt, vilket gjorde att det tog evigheter!
När pappa och C kom hem hade de med sig en jättevacker blombukett, som även den var både från dem och från mamma - det är otroligt fint att de kan ha den kontakten vid speciella tillfällen, tycker jag! :)

Vi tog det mest lugnt under dagen, fixade en hel del med TV:n och hade tid att umgås också - och sen skulle det lagas födelsedagsmiddag ... vilket innebar att jag var bannlyst från köket! :)
Det var jättelyxigt att bli serverad en riktigt fin middag och vi kunde sitta och äta i lugn och ro!

Vi tog det lugnt efter maten och då skulle jag öppna presenter - vilket gjorde mig förvånad eftersom jag ju faktiskt redan hade fått den ultimata presenten ... men tydligen var det några till!
Mamma hade skickat med två presenter, en Elizabeth George-bok och en superhäftig tröja som hon har stickat till mig. I hade ritat en jättefin teckning och M hade skrivit en jättelång saga på datorn som de hade skrivit ut, och så hade hon ritat bilder till! :)
Från hela familjen fick jag en jättefin jubileumsbok från FBK - coolt! - och så den present som föranledde helgens skrattsalva.
Jag fick ett tungt paket, och så säger pappa att, det är egentligen två presenter i det här paketet men du får bara välja en av dem, den andra tar vi med tillbaka! Eeeh, okej ...?
Jag öppnar, och får se en vit toalettsits!! *skratt* I och för sig, rätt och bra tänkt för min toalettsits har varit trasig ett tag. Men sen sliter jag vidare i paketet och upptäcker en toalettsits till - i leopardmönster!! *hysteriskt skratt*
Tydligen hade pappa hittat leopard-sitsen och tyckte den var superhäftig och hade köpt den direkt - men när han väl kom hem blev C alldeles förskräckt och tyckte den var alldeles för mycket ... så han hade fått åka tillbaka och köpa en vit också, för att låta mig välja!
Valet var inte så lätt faktiskt ... visst, vit är traditionell och "normal", men det bor en liten, liten rebell inom mig också, som tycker det är kul att vara annorlunda och sticka ut ... så nu har jag en leopard-toalett-sits i mitt badrum!!! :)

Det blev en tårtbit också på kvällen innan barnen gick och lade sig - de hade bakat egen tårta och tagit med allting och gjort i ordning den på kvällen! Otroligt gulligt!!

Och sen började denna fantastiska helg att gå utför ...
För under kvällen fick vi plötsligt se en slags "skugga" på den nya, fantastiska, underbara, jättefina TV:n!! Nere i högra hörnet var det en skugga som sträckte sig upp till halva skärmen - och oavsett vad vi gjorde, fanns skuggan kvar!!!
Detta ställde allting på ända! Jag har ingen egen bil, de skulle åka upp på söndagen, vid lunch - men gärna lite tidigare då de hade lovat ett stort snöoväder från väster - VAD skulle vi göra med TV:n!?!?!?
Vi hade några idéer, men ingenting blev riktigt bestämt på kvällen.

På söndag morgon bestämde vi dock att jag och C skulle slänga oss iväg till Elgiganten i Löddeköpinge (TV:n var köpt på Elgiganten i Karlstad) och prata med dem direkt de öppnade kl. 11 - och så fick vi se vad som hände sen ... Vi fick bära upp kartong och packmaterial från sophuset, koppla isär TV:n och försöka packa den efter bästa förmåga igen, och jag och C gav oss iväg, och hängde på låset långt före kl. 11.
Vi fick prata med en bra kille där - men resultatet var blandat. Då Öppet Köp hade gått ut var den enda valmöjligheten för oss att lämna in TV:n på service, och få den lagad. Eftersom vi som sagt inte hade något annat val, fick vi ju lämna den där och då - men vad som inte är ordnat är hur i hela friden jag ska lyckas få hem och uppburet TV:n när den väl är klar!
Det som var mycket positivt är att jag faktiskt kommer att få tillbaka samma TV - jag blev SÅ kär i TV:n och tyckte den var helt fantastisk, och det är klart att om jag hade fått en annan "motsvarande" TV istället hade jag kanske inte tyckt lika bra om den.
Nackdelen som sagt blir att försöka frakta hem den! Även om jag måste hyra en bil (vilket kommer att bli svindyrt eftersom jag inte kan hyra de mindre bilarna - TV:n får inte plats i dem!) kan jag inte frakta och bära den helt själv ... Jag får fortlöpande sms om vad som händer, och i nuläget väntar man på beställda reservdelar, så vi får ju se när den blir klar och kommer tillbaka till Lödde ...

Pappa som stannade hemma med M och I medan vi var iväg hade grejat med packning och lunch så de kom iväg i hyfsad tid trots allt - snöovädret hade hunnit ikapp dem mot slutet av resan, men det hade gått bra och de hade kommit hem utan problem i alla fall, och det är ju huvudsaken!

I slutändan var min "andra födelsedag" helt fantastisk - det var otroligt roligt att pappa & c:o kunde komma ner fast det var mitt i terminen, och jag är oerhört nöjd med mina presenter - framför allt TV:n!!! :D
Att den sen skulle till och gå sönder känns lite som höjden av otur, och jag är orolig för hur jag ska få hem den, uppburen och monterad, när den väl är klar - men jag är SÅ GLAD över min platt TV ändå, även om jag inte har den riktigt än! :)

Ska försöka lägga in lite bilder från helgen - vi tog inte grymt många, men det finns några i alla fall. Återigen ber jag om ursäkt om bildhanteringen inte riktigt fungerar - tycker fortfarande det är hopplöst med det nya photobucket - där ett av de stora problemen är att man inte kan ordna filerna där i bokstavsordning ... vilket gör att alla mappar är i totalt kaos! (HUR svårt kan det vara att ladda upp filer i bokstavsordning?!?!! All sortering överallt bygger ju på bokstavsordning?!?!)
Men jag gör ett försök i alla fall! :)




Dagens bild:
Fantastiskt sätt att fira 35 år på!! Tre glada systrar! :)

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Låter som en riktigt härlig - med undantag för den trasiga TVn! Sånt är ju sååå irriterande....och verkligen typiskt :( Hoppas det löser sig! Förstår att det känns lyxigt med en stor platt-tv! (tycker fortfarande min känns lyxig jämfört med min lilla tjocktv, och då är ändå min bra mycket mindre än din!)

Fina bilder! :) gillar verkligen den på er tre tillsammans :) (och jätte-fin klänning/tröja med Marie som I har!)

Ledsen att jag varit dålig på att kommentera, inte orkat vara online så mycket sista månaderna...

Jessica sa...

Ja, det var jättemysigt att de kunde komma!
Hoppas bara det löser sig med TV:n, än så länge är den kvar på verkstaden (i Jönköping av alla ställen!) ... längtar verkligen efter att få tillbaka den! :)

Kul att du gillar bilderna! :)

Ingen fara med kommentarer, vet att du inte mår bra nu! Tänker på dig!!
*kram*

The Darkest Night sa...

thanks sis! *kram*