söndag 18 augusti 2013

Smålandsresa 25 - 26 juli

Den 25 - 26 juli åkte mamma och jag till Småland - vi hyrde bil i Landskrona och åkte via Småland upp till sommarstugan och sedan vidare till Karlstad. Resan blev oerhört intensiv men det var en rent fantastisk resa som vi båda kommer att minnas och prata om länge!

Vi fick en alldeles underbar hyrbil, en Peugeot 508 SW, stor som ett hus, med automatväxel! :)
Klicka här för en direktlänk till bilen på Peugeots hemsida!
Vi hade hämtat bilen dagen innan, och för mig var det första gången jag körde en automatväxlad bil, vilket gjorde mig tämligen nervös!!
Det gick bra, men det var verkligen ovant, och trots att vi hade bilen i sammanlagt fem dygn vande jag mig aldrig riktigt vid att kunna stanna bilen helt enbart genom att bromsa, och utan att trampa ner koppling och frilägga växel! :) Mamma hade roligt åt mig då jag vid varje korsning och varje rondell under flera dagar hela tiden fick säga högt till mig själv "Trampa inte ner kopplingen, trampa inte ner kopplingen, trampa inte ner kopplingen!" *skratt*

Bilder på vår superfina bil! :-)



Vi startade vid nio-tiden på torsdagen den 25 juli, och körde vägen över Helsingborg, ut på E4:an mot Stockholm och svängde österut i Markaryd. När vi kom till Osby var det lunchtid och efter lite letande efter matställe hamnade vi på Torggrillen, som var ett jättemysigt lite enkelt matställe. Jag fick en räksallad där som helt klart höll restaurang-klass!!
Vi körde vidare österut och när vi närmade oss Tingsryd blev det välbekanta trakter. Det var länge sen vi var i Småland tillsammans (vi gjorde en blixtresa förra året, men vi åkte i princip bara rakt igenom, i hällande spöregn), så det var otroligt roligt att åka på kända vägar och prata om minnen från tidigare resor.

Så småningom började jag bli trött och när vi kom till Rävemåla tog vi välbehövlig kaffepaus där ... även det påminde om forna resor! :) Vi åkte snart vidare och stannade till i Långasjö, där vi på vanligt sätt skulle bo på vandrarhemmet. Incheckning var egentligen kl. 17-18, men eftersom vi ändå åkte förbi tänkte vi köra inom vandrarhemmet och se ifall någon var där, så kanske vi kunde checka in på stört. Vandrarhemmet (och samhället!) var sig likt, trots att de har bytt ägare, men ingen var där, så vi fick fortsätta resan utan incheckning.

Det blev raka vägen till Kalmar, via Emmaboda och Nybro, men vi körde aldrig in i Kalmar utan åkte direkt till Åby kyrka norr om Kalmar, där släktingar till oss är begravda. Det var länge sedan vi besökte kyrkan och det utlöste förstås många tankar och minnen, så vi blev sittande där en stund ...
Bilder från Åby:


Från Åby åkte vi tillbaka till Långasjö och nu gick det alldeles utmärkt att checka in - trots de nya ägarna var allting sig likt, förutom att "kontoret" hade flyttat lite. Men det var verkligen en "trip down memory lane" att packa in våra saker! :) När vi hade packat in och bäddat var det dags för nästa utflykt, den här gången till Emmaboda.

Vi fastnade i en poliskontroll, med en ganska så otrevlig polis, som så fort jag hade stannat bilen började klaga på att ljusinställningen på bilen var fel! Jag blev ganska ställd eftersom det var en hyrbil, ljuset stod på AUTO, som det hade gjort när vi hämtade bilen, och jag trodde ju att det skulle vara rätt. Först gav han sig inte utan härjade en del, men när jag stod fast vid att jag inte visste hur man ändrade, eller vad som var fel, och att jag förutsatte att bilens inställningar var korrekta när jag hämtade den från hyrfirman ... ja, då backade han helt plötsligt och menade att ja, då var det kanske rätt, och han var ingen expert. Nähä, så varför måste du bråka och härja så mycket om du ändå inte vet hur det ska vara?! *skakar på huvudet*

Vi unnade oss en riktigt smaskig middag på Hotell Amigo, där vi har bott och ätit många, många gånger tidigare, och även det var sig likt. Med tanke på att det var i runda slängar 10-15 år sen vi regelbundet besökte de här trakterna kändes det lite som om tiden hade stått stilla! :)


Från Emmaboda åkte vi till Johansfors och Broakulla, där mamma delvis växte upp, men vi åkte i princip bara rakt igenom, och fortsatte till Algutsboda där vi har släktingar begravda. Även där blev det en stund med tankar och reflektioner innan vi åkte tillbaka till Långasjö för kvällen.

Bilder från Algutsboda:


Bilder från Långasjö vandrarhem:


Det var inte alldeles lätt att sova tillsammans i samma rum, både jag och mamma är vana att sova själva, men några timmar fick vi i alla fall! Vi hade beställt frukost på vandrarhemmet (perfekt att det går att göra det när man som oss bara har en övernattning!) och den skulle serveras från kl. åtta.

Innan frukost gick jag på en kort promenad ner till Långsjön, och det var verkligen otroligt fint där - så det blev en hel del fotande! :)


Efter en fantastiskt fin frukost och ett trevligt samtal med den nya ägaren till vandrarhemmet packade vi ihop allting och checkade ut. Sedan blev det resa på riktigt härliga småländska skogsvägar! Alldeles underbart, även om jag var mer än nervös när vi mötte andra bilister på dessa mycket smala vägar med branta dikeskanter!


Vi åkte till Johansfors där vi tittade in i Kristallmuseet och handlade lite i glasshopen. Vi gick också och tittade lite kring de ställen där mamma växte upp - även där är det oerhört fint och jag fotade en hel del. Mycket tankar och känslor väcktes här, så vi blev kvar där ganska så länge.


Från Johansfors åkte vi till Åfors glasbruk där det också inhandlades en del glas, och därifrån gick färden vidare till Hovmantorp där vi kort besökte kyrkogården och tog oss lite att äta.


Vi åkte vidare, tillbaka till Lessebo och därifrån ner i utvandrarbygd, förbi Ljuder och ner till Åkerby vägskäl. Tyvärr var vi riktigt trötta - det var oerhört varmt, vilket både mamma och jag far illa av - så vi stannade bara till vid Åkerby och fotade lite. Egentligen hade det varit roligt att stanna längre, och åka runt på småvägarna där, men vi hade också hela hemresan framför oss, och kände inte att vi hade tiden riktigt.


Vi avslutade Smålandsresan med ett besök på Kosta Outlet, men vi var alldeles för trötta för att orka gå där ordentligt. Det var mycket, mycket större än jag hade föreställt mig, men eftersom vi var trötta och hade lång resa framför oss åt vi bara lite mat och handlade en hel del glas, innan det var dags att styra kosan norrut (eller nord-väst kanske, egentligen!).

Uppresan till stugan fungerade bättre än jag hade befarat, trots att vi åkte mitt under industrisemestern var det ingen trafik att tala om, och även om det var ganska rörigt i Jönköping fungerade det bra. Men jag var REJÄLT trött när vi rullade ner till sommarstugan klockan tjugo i elva på kvällen!!

De av er som har Instagram och som följer mig där kunde följa vår Smålandsresa där, under hashtag #smålandsresa2013 - men för er andra ska jag lägga ut även Instagrambilderna här (dock utan kommentarer, det orkar jag helt enkelt inte med nu ....).

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

verkar ha varit en riktigt trevlig resa! :)
massa fina bilder!
och jätte-fin bild på dig också! :)

Jessica sa...

Ja, det var en riktigt härlig resa, blev rätt intensivt och vi var rejält trötta efteråt men det var det verkligen värt!

Kul att du gillar bilderna! :)

The Darkest Night sa...

kan förstår det! :) men säkert en väldigt speciell resa att minnas tillbaka till :)

Jessica sa...

Ja, absolut!!! :)