fredag 16 augusti 2013

Svartvitt

Måste bara först säga att detta blir inlägg nummer 200 i bloggen! :-) Känns egentligen som jag borde ha gjort betydligt betydligt fler inlägg, med tanke på att bloggen snart fyller två år, men nu är jag kanske på god väg i alla fall ...

Jag har sedan ett tag tillbaka velat prova på att fotografera svartvitt, jag tycker väldigt mycket om svartvita bilder, det blir ett helt annat ljus och en annan dramatik i svartvita bilder.
Nu i somras blev det en fotosession i Landskrona och en Lund, med systemkameran inställd på svartvitt ... I efterhand har jag blandade känslor kring mina foton ...
Jag hade nog inte riktigt förstått hur pass mycket man måste tänka efter när man fotar svartvitt, det kräver betydligt mer i form av att komponera en bild och framför allt hur ljuset faller. Mycket av poängen med svartvita bilder är just ljuset och kontrasterna, och man får verkligen jobba för att få till dem ...
Jag är inte helt nöjd med resultatet, det kan jag inte påstå, men jag vill definitivt fortsätta att prova mig fram med svartvitt fotografering framöver!

Bilder från Landskrona:




Och en bild på min coola plafond i hallen! :-)



Bilder från Lund:

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

snyggt med svart-vita bilder! blir ibland lite mer dramatiskt på nåt sätt...

Jessica sa...

Jag gillar verkligen svartvita bilder ... fast det var svårare än jag trodde att fota svartvitt faktiskt! Många många kasserade bilder och ändå är jag inte jättenöjd med de jag sparade ändå ... Känns som man måste ta mycket mer hänsyn till ljus och skuggor när man fotar svartvitt!

The Darkest Night sa...

ja tycker också det är svårt med svart-vitt... antar att jag borde öva ;)

Jessica sa...

Mmm, man får nog ge sig på och öva en hel del tror jag .... ;)