torsdag 27 oktober 2011

Ännu fler tankar

Jag är inne i en mycket intensiv tankeperiod just nu, det är många funderingar och ett ständigt bollande av idéer och förhållningssätt i huvudet. Det känns mycket konstruktivt än så länge och förhoppningsvis kommer det också att leda till att jag kan börja att verkligen förändra det jag känner att jag behöver förändra just nu ... trenden känns positiv i alla fall! :)

Igår eftermiddag var det masterträff där vi fick ett otroligt spännande "föredrag" (eller vad man nu ska kalla det) från en av teologens lektorer som spenderat en termin i USA. Det var fantastiskt roligt och intressant att lyssna till hennes erfarenheter, inte minst eftersom det i alla fall inte känns alldeles otänkbart för mig att jag också får "ge mig ut i världen" åtminstone vid något tillfälle i livet! :) Jag blev kvar med några stycken och pratade ett tag, och var inte hemma förrän närmare klockan åtta.

Idag blev det Lundaresa på förmiddagen (lite senare än den ursprungliga planen) och jag lyckades författa och skicka in en rapport över mentorsverksamheten på bibelvetenskapskursen, så jag är av med det. Det har varit väldigt spännande att vara mentor på en B-kurs den här terminen (jag har ju annars bara varit det på C-nivå), men det innebar en större omställning än jag trodde och var förberedd på - och det har hänt vissa saker som har gjort att det ibland har känts lite arbetsamt också ... Hur som helst är den delen av terminen nu helt avslutad och det känns ganska skönt att kunna lägga det åt sidan nu och fokusera på uppsatsen.

Där blev det idag tysk förbundsteologi - yikes! - "Bundestheologie im Alten Testament"! Nivån på mina kunskaper i tyska blev skrämmande uppenbar idag, men jag hyser en förhoppning att om jag bara läser och läser och läser och läser och läser och läser så kommer det förhoppningsvis att så småningom börja gå lättare och lättare (jag ventilerade min teori för L. som jag träffade idag, och hon höll med, vilket känns skönt!)! :)

Liten handlingsutflykt på vägen hem och eftermiddagen och kvällen har ägnats åt att återigen förbereda lägenheten för hantverkare! It never ends!!! Tydligen är de inte helt klara med elementen än (*suck!*) och nu verkar det som de kanske eventuellt möjligen ska börja fundera på att göra något åt mitt hallelement, som har stått nedmonterat på golvet sen i ... januari är det väl. Jag vet att jag bara upprepar mig, men jag är seriöst trött på hantverkare just nu!!!

Teologen-dag imorgon också - ännu mer tysk förbundsteologi ... vem vet, jag kanske t o m kan börja begripa vad den här författaren vill säga under dagen imorgon? Hoppas kan man ju göra i alla fall!
Och så lär det bli mera tankearbete! :)

Inga kommentarer: