söndag 30 oktober 2011

Framtiden

Som ni kanske har förstått på tidigare inlägg har slutet av den här veckan till stor del handlat om intensivt tankearbete (och lite tysk förbundsteologi!). Det har fungerat riktigt bra den här gången, jag känner att jag har kunnat tänka och skriva på ett konstruktivt sätt och att jag verkligen kan ta till mig det jag faktiskt kommer fram till.
Jag behöver som sagt förändra en hel del saker just nu och även om jag inte kommer att specificera vad och hur, kommer nog det här arbetet att synas till viss del även på bloggen.

En del utav arbetet kommer jag t o m försöka att göra här på bloggen. Det kommer främst att handla om att (som jag också har nämnt tidigare, ledsen att jag upprepar mig så!) göra vissa återtåg för att på det sättet kunna arbeta med livet där jag är nu. Dessa tillbakablickar kommer förhoppningsvis att tjäna flera syften.
Dels hoppas jag att jag genom att gå tillbaka och se vart jag har varit någonstans, faktiskt kan se och erkänna hur pass långt jag har kommit. Det ger mig en chans att faktiskt inse att vissa saker som jag nu inte längre reflekterar över, tidigare var oerhört stora och komplicerade. När jag började må bättre vet jag att jag var livrädd för att jag skulle börja ta mina framgångar för givna, att börja förutsätta att saker och ting skulle fungera - och nu i efterhand är jag rädd för att det är precis det som har hänt.
Dels är det faktiskt så att jag under en period har börjat gå tillbaka i min personliga utveckling en del. Det kanske inte märks utåt sett och det handlar inte om en omvälvande tillbakagång, men jag märker att den finns där - det finns saker som är problematiska idag som inte var problematiska på samma sätt för 1½ år sen ... och jag hoppas att jag genom olika tillbakablickar kan för mig själv identifiera hur jag arbetade med mina problem då och anamma och ta till mig de metoderna även nu.

En tredje aspekt av detta är faktiskt ni, mina bloggläsare. Förutsatt att ni inte blir uttråkade till döds av dessa återtåg och tillbakablickar kanske det kan vara ett sätt för mig att berätta i alla fall delar min historia för mina nyare bekantskaper och vänner. Jag bloggade ju på engelska under fem år, men jag vet inte hur många som läste den bloggen regelbundet, och de här tillbakablickarna kommer alldeles säkert att gå ännu längre tillbaka!

Nu tänker jag inte bara skriva min historia här på bloggen förstås. Det kommer nog att komma något sådant inlägg lite då och då, men jag kommer också att skriva om vad som händer här och nu och kanske flika in andra typer av inlägg också emellanåt.

Avslutningsvis vill jag påpeka en sak: Min blogg kommer alltid att handla ytterst sätt om MIG (jepp, lagom egocentriskt sådär!), mina tankar och min historia - men självklart kommer jag ju även att nämna människor runt omkring mig; människor jag umgås med, människor som har påverkat mig på olika sätt o.s.v. Jag kommer att göra mitt yttersta för att aldrig utlämna någon annan och att visa andra repsekt, och ett led i detta är att jag i utgångsläget alltid kommer att benämna människor med initialer. Tycker ni att det är okej för mig att skriva ut ert namn blir jag glad om ni låter mig veta det (kommentera här på bloggen, säg till mig om vi träffas, skriv nåt på Facebook om ni finns där, skicka ett mail ...), jag kan tycka att det blir lite trevligare och mera lättläst med utskrivna namn - men utgångsläget är som sagt alltid en initial.
Och skulle ni känna er utsatta eller utlämnade på något sätt, tveka inte alls att ta kontakt med mig i så fall!

Hoppas ni har en riktigt fin helg!

2 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Fantastiskt fin bild!

Jessica sa...

Tack! En av mina personliga favoriter också!