tisdag 10 januari 2012

Nördigt goda nyheter

Hehe, var bara tvungen att göra det här inlägget, även om de allra flesta bara lär skaka uppgivet på huvudet och tycka att jag är ett hopplöst fall! :-)

Jag pysslar ju som bekant med Gamla testamentet och hebreiska, och bland kurslitteraturen på hebreiskakursen på CTR finns den gamla  klassikern "Grammatik i gammaltestamentlig hebreiska" av Ivan Egnell.
Boken har varit slut på förlaget hur länge som helst, men finns att köpa i upptryckt variant, vilket jag gjorde när jag läste hebreiska för första gången vt-2007. Jag antar att man inte behöver förklara i vilket skick de där stackars pappren är i nu! De faller praktiskt taget i bitar och det är lite störigt att ha stora A4-papper vilket blir otympligt att ta med sig och så.
Jag har i flera år letat på antikvariat och sådant efter en faktisk bok, vilket hade varit toppen att få tag på - utan framgång. Tills för några dagar sen då jag faktiskt fick en träff på Bokbörsen!! Jag slängde mig över den förstås och den kom i brevlådan igår! YAY!
Visserligen en äldre utgåva än den som används på CTR, min är från 1963, men jag misstänker att det allra viktigaste, nämligen verbformer och paradigm, knappast har ändrats! :) Det var rätt så mycket kladd i den, vilket jag alltid har väldigt svårt för i böcker, men med tanke på hur svår den är att få tag på är jag helnöjd ändå!
Och känner mig som den ultimata nörden! Fast en glad sådan i alla fall! :)

8 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Grattis! Va kul att du fick tag på boken!

Jessica sa...

Hehe - tack!
Känns verkligen supernördigt att bli überexalterad över "grammatik i gammaltestamentlig hebreiska" - men är känner mig rätt nöjd i min roll som nörd! *lol* Och det ÄR lättare att plocka med sig den här lilla behändiga saken än typ 200 superslitna sönderfallande, blekta A4-kopior! :)

The Darkest Night sa...

Tja, alla har väl sina favoriter, haha :) Men är ju alltid väldigt roligt att få tag på någon bok (eller annan sak) som man letat länge efter :)

Jessica sa...

:-)
Jo visst är det roligt när något man verkligen letar efter och i princip tror är omöjligt att få tag på helt plötsligt dyker upp! :)

Anonym sa...

Vad fick du ge för boken, om jag får fråga?
;-)

Jessica sa...

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag tror att det med frakt landade på en dryg hundralapp ... 110:-, 115:- eller nåt sånt! :)

Anonym sa...

Då fick du den till ett bra pris.
Jag har ett sådant ex, som jag ev. kan sälja. 200 + frakt.

;-)

Jessica sa...

Ja, jag blev förvånad över att den inte blev dyrare.

Häftigt att du har en, känns inte som det finns jättemånga exemplar ute i cirkulation - jag fick som sagt leta länge innan jag fick tag på en! :)