söndag 1 januari 2012

Tillbakablick III - Studier i Lund

Här kommer fortsättningen av den förra tillbakablicken, som fokuserar på mina studier i Lund.

 Jag började läsa på det religionsvetenskapliga programmet i Lund hösten 2001 - och upplevde en fasansfullt arbetsam termin, om man nu ska generalisera. Trots att jag hade börjat må bättre och bättre i Karlstad tappade jag allting när jag flyttade till Skåne. Jag hade otroligt svårt för att knyta kontakter, vi var en mycket stor grupp under den första baskursen (som den kallades då) och jag kände ingen. Jag blev mer och mer socialt isolerad och hade stora svårigheter att klara av föreläsningar och grupparbeten och  kände mig inte alls motiverad utav kursinnehållet.

Under mitten av hösten kuggade jag en hel delkurs i religionssociologi då kursen innehöll många "udda" moment, som observationer, intervjuer och grupparbeten. Därefter kom terminens höjdpunkt, då den bibelvetenskapliga delen drog igång med Gamla testamentet. Kursen hölls av professorn i ämnet och jag fastnade direkt. Trots att jag i Karlstad hade varit mera intresserad av Nya testamentet blev jag under den här delkursen totalt fascinerad av GT och visste redan då att det var det jag ville fördjupa mig i! :)
Vårterminen drog igång med den nytestamentliga delkursen och jag lyckades med nöd och näppe klara mig igenom den kursen, men jag mådde bara sämre och sämre och sämre.

I februari 2002 sökte jag läkarhjälp och fick där diagnosen Social fobi - det kommer att komma flera inlägg som fokuserar både på sjukdomen och på min sjukskrivning, så jag tänker inte gå in på det nu.

Sjukskrivningen blev fortlöpande och längre än jag tror någon i min närhet att föreställt mig, men efter några år av svår kamp höll jag i alla fall på att arbeta mig så sakteliga tillbaka. Med hjälp av terapeut och en fantastiskt stöttande handläggare på Försäkringskassan (ja, faktiskt!! Hon var en riktig klippa!!) lyckades vi ordna någon form av "studieträning", som skulle ta sin början vt-05. Tanken var att jag, medan jag fortfarande var sjukskriven, skulle följa den första terminen på baskursen - jag hade redan tagit poäng på kurserna, så jag behövde inte känna krav på prestation, utan skulle helt enkelt "träna" mig på att vara tillbaka i universitetssituationen och jobba med mina sociala svårigheter och min ångest. I samband med detta fick jag en personlig mentor, R., som blev ett enormt stöd under många år - vi har fortfarande kontakt och är goda vänner även om vi inte träffas så ofta!

Den första studieträningsterminen fungerade inte så bra. Jag arbetstränade samtidigt och det var svårt att kombinera dessa två - eftersom jag trivdes bra på arbetsträningen och visste att jag skulle sluta där till sommaren 2005 ville jag hela tiden prioritera "jobbet", samtidigt som det medförde problem med studieträningen eftersom jag fick samma problem som under 2001: jag var borta mycket och hade svårigheter att knyta sociala kontakter.
Sjukskrivningen och studieträningen förlängdes under ht-05, då det blev studieträning "på riktigt". Vissa delar av hösten fungerade bra, jag träffade på vissa fantastiska människor (några har jag fortfarande viss kontakt med) som verkligen försökte hjälpa mig och ställa upp maximalt - och jag stötte också på problem och träffade vissa människor som försvårade för mig.
Jag studietränade i alla fall till i mitten av februari 2006 och blev då "friskskriven" efter nästan exakt fyra års sjukskrivning.

Under våren 2006 läste jag färdigt baskursen (det blev en omtenta, men jag fick ett betyg på hela den stora kursen i augusti 2006) - det var en stor milstolpe för mig och kändes helt fantastiskt.

Höstterminen 2006 blev det beteendevetenskap för hela slanten, den första kärnkursen klarade jag på ett för mig förvånande bra sätt, med grupparbeten och muntliga redovisningar och fick betyget VG! Helt fantastiskt!! (Här måste jag också flika in, även om det inte hör hemma under "studier", att jag under den här kursen träffade S. och J., som är riktigt riktigt goda vänner och som jag umgås med fortfarande!!)
Den sista delen av kursen skulle bli en 5p uppsats (motsvarade 7,5hp), men den klarade jag inte av att slutföra, utan den blev släpande efter.

Våren 2007 ägnades åt "Gamla testamentet med hebreiska", vilket blev en fasansfullt arbetsamt termin, trots att det var det jag visste att jag ville ägna mig åt. Jag var helt oförberedd på det upplägg som är på dessa språkkurser, som i princip går ut på att alla studenter läser högt och översätter och analyserar efter bästa förmåga. För en social fobiker var detta "worst case scenario" och jag hoppade över föreläsningar till höger och vänster - och mådde oerhört dåligt. Jag trivdes med ämnet och tyckte mycket om den undervisande läraren S., men jag klarade helt enkelt inte av upplägget på några villkor. På något mycket underligt sätt lyckades jag, med hjälp av några omtentor, klara av att få betyg på hela kursen - jag brukar säga att det är "by the grace of God and S." (d.v.s. läraren) som jag fick ett betyg överhuvudtaget!

Under hösten kom några strökurser, även där halkade jag efter med en 5p läskurs som blev liggande. I januari kom en stor utmaning då jag skulle ha en muntlig tenta på en 15hp-kurs ... yikes!! Till på köpet för en tämligen krävande lärare.
Jag är än i dag mycket stolt över att jag faktiskt klarade av att genomföra det - jag är lite besviken på lärarens genomförande av tentan (men orkar inte gå in på det nu), men bara att jag gjorde det var verkligen ett stort framsteg för mig.

På våren 2008 skulle jag läsa Bibelvetenskap och Bibeltolkning, men visste att jag ville fortsätta inom Gamla testamentet, och kände att jag verkligen inte hade mycket med mig från min språktermin. Jag pratade med läraren och fick "sitta med" på den kursen, trots att jag inte skulle tenta den.
Och då lossnade det. På riktigt. Inte fullt ut och inte hela tiden, men jag tog ett rejält hopp framåt i min personliga utveckling under vt-08. Jag följde hebreiska-kursen fullt ut under nästan hela terminen, jag läste och översatte och förberedde precis som de andra studenterna och även om jag fortfarande hade ångest var det en otrolig skillnad mot året innan - vilket också gjorde att jag kunde tillgodogöra mig kursinnehållet på ett helt fantastiskt sätt!
Samtidigt som jag läste två andra kurser, på heltid - vilket innebar en studietakt på 200%. I slutet av terminen lyckades jag slänga in den läskurs (i GT) som släpade efter sedan hösten, så utslaget läste jag 225% den terminen!

Höstterminen blev det grekiska - det gick lite si och så i början, det var samma upplägg som i hebreiskan med "läs och översätt" och det var inte alldeles lätt att fixa det, trots att jag hade fått en "träningstermin" innan - men även där lossnade det på slutet, jag tyckte kursen var mycket rolig och givande och jag fick en bra kontakt med läraren på kursen.

VT-09 blev fokus på "eget arbete", då jag läste två läskurser i GT (den här gången för en annan lärare då "min" hebreiska lärare hade gått i pension - men nu blev det för samma lärare som jag hade haft 2001, och som fortfarande är min handledare) samt skrev min kandidatuppsats (i GT). Studierna gick inte alldeles felfritt, men jag kom igenom terminen med 30 hp VG-kurser i bagaget, och det kan man ju inte klaga på! :)

Efter den terminen har jag inte producerat värst mycket, studiemässigt ... det har sina förklaringar och anledningar och orsaker - men jag vill inte gå in på dem här. Jag har i alla fall läst ytterligare en läskurs i GT, en läskurs i NT, skrivit en 7,5hp uppsats (GT), läst - under protest! - kursen "Religion, tradition och kommunikation" (loooong story, som jag inte orkar skriva om just nu) och skrivit min masteruppsats- som ju är nästan klar.
Och arbetat som mentor förstås - men det faller ju inte heller under "studier" utan får komma i en egen tillbakablick ....

Det blev en ordentlig genomgång - men så har alltså min väg mot en Teologie Master i Teologi/Gamla testamentets exegetik vid Lunds universitet sett ut. :)

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Du har verkligen kommit långt! Du har all rätt att vara stolt! *KRAM*

Jessica sa...

Aw, thanks sis! :)
Det är klart att jag fortfarande har mycket jag behöver arbeta med och förbättra i mitt liv - men det är en tämligen stor skillnad på 2001 och 2011 om man säger så! :)
Kram!

The Darkest Night sa...

*KRAM*