söndag 22 januari 2012

Otroligt intensiv vecka

Den här veckan har varit intensiv, minst sagt! Jag tror aldrig det har känts så här överväldigande under en kursstartvecka förut, och ändå har jag inte ens börjat på nån ny kurs! :)

Under måndagen, som var introduktionsdag för de allra flesta kurserna, låg ändå mitt fokus på mitt beslut angående uppsatsen. Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att det var rätt beslut att fatta, men det var ändå otroligt tärande just då, och det är klart att det inte känns bra förutsättningarna såg ut som de gjorde.
Det blev som sagt mycket uppsatstänk då, parallellt med en massa SI-tänk. :)

Det har varit otroligt givande att arbeta med SI nu i kursstarten, men samtidigt väldigt nervöst, tämligen rörigt, mycket osäkert och samtidigt fantastiskt roligt. Det är utmanande att se om man kan knyta ihop alla trådar och få saker och ting att fungera som de ska, inte minst eftersom jag aldrig tidigare har gjort det. När jag arbetade som mentor var jag visserligen engagerad i verksamheten, men i grund och botten behövde jag trots allt bara bekymra mig om "min" kurs. Nu gäller det att få alla kontrakt skrivna, på rätt sätt, att fördelning mellan mentorer ska stämma, att det ska bli en bra verksamhet på kurser som aldrig har gått tidigare, att se till att det som ska göras också blir gjort - mentorerna ska skicka en en kort presentation som ska upp på hemsidan, de ska gå på kursintroduktionen och presentera sig och verksamheten, de ska lägga schema och boka lokaler, de ska dela ut enkäter ... det är en del att hålla ordning på (under våren har vi mentorsverksamhet på sex kurser (fem som startar nu och en som drar igång i slutet av mars) samt för de som skriver kandidatuppsats, sammanlagt nio mentorer).
Mentorerna är dock helt fantastiska!! Allting har fungerat toppen, scheman kommer in, lokaler är bokade, enkätsvar ligger i mitt fack! *ler stort*

Under veckan har huvudfokus legat på SI, för det är inte bara just själva kursstarterna som ska klaffa, det ska ordnas med ekonomi, inhandlande av fika, statistik från förra terminen ska sammanställas och lämnas vidare ... och så vidare.
Det har varit intensivt och utmanande, och mycket av det jag har gjort har varit ångestfyllt, och det har faktiskt varit en omställning. Det var länge sedan jag behövde utsätta mig för så mycket ångest näst intill kontinuerligt. Nu har det varit ett par saker varje dag där jag har haft märkbar ångest, och det är väldigt tröttande, samtidigt som jag vet att det är väldigt nyttigt.
Den största utmaningen var utan tvekan ett möte under tisdagens eftermiddag, då vår nye studierektor hade kallat till möte angående kandidatuppsatser; utvärdering av höstens kurs samt upplägg inför våren, och han ville att jag och M. som var uppsatsmentor i höstas och kommer att vara det under våren, skulle vara med.
Det var fantastiskt att få möjligheten att vara med, inte minst eftersom jag så smått måste börja etablera mig på CTR som inte bara student, men det var väldigt ångestfyllt. Vi "mentorer" fick förvånansvärt stort utrymme tyckte jag, vilket självklart uppskattas, men jag hade svårt att ta vara på det eftersom jag inte alls har erfarenheten än. Jag har aldrig själv jobbat som uppsatsmentor, vi har bara haft uppsatsmentor i en termin, och jag har precis tillträtt som mentorsansvarig. Det var ganska så arbetsamt men jag tror det gick hyfsat bra i alla fall.

Vad gäller uppsatsen så blev det ju alltså bestämt att jag kommer att vänta med en forskaransökan - och jag tänker inte älta allt det igen. Men jag har haft ytterligare samtal med min handledare och professor angående hur vi ska gå vidare, och det har jag lite blandade känslor kring. Jag tror det blir bra, även om det inte blev precis som jag hade trott och hoppats.
Jag vill ju, och kommer att, skriva klart uppsatsen så fort som möjligt nu. Även om jag nu inte kan få in en forskaransökan behöver jag "bli av med den" och jag måste försöka börja söka jobb. Professorn ville dock, formellt sett, hålla det hela på terminsbasis - och jag har ju inget att sätta emot honom där, det är han som bestämmer. Därför har nu mitt slutseminarium satts till den 31 maj, och så ska jag opponera på E:s masteruppsats den 4 juni, och sen är jag HELT KLAR! (Men jag siktar på att vara helt klar med uppsatsen i början av mars, trots att det dröjer med framläggningen.)
Professorn tyckte vidare att det skulle vara mycket gynnsamt med en delframläggning också, så nu är jag schemalagd i Gamla testamentets exegetik:s forskarseminarium den 16 februari! *gulp*
Jag har fått otroligt fina kommentarer från vänner inom bibelvetenskapen/GT angående detta, men det är något jag fasar inför, rent ut sagt. Det är förvisso ett "work in progress" och det är hela vitsen med seminariet, men det känns otroligt skrämmande ändå, det kan jag inte komma ifrån!

Oj, vilket långt inlägg det här blev ... men som sagt, det har varit en intensiv vecka!
Nästa vecka bör inte bli lika intensiv, det är fortfarande en del SI-grejer att fixa och ordna med, men jag kommer nu också att lägga en hel del krut på uppsatsen, trots allt vill jag hinna med så mycket som möjligt innan det första seminariet - jag ska skicka ut mitt material den 12 februari, och innan dess har jag ytterligare en träff med professorn, den 3 februari ... och ju mer jag hinner skriva, desto bättre är det ju! :)

(Alla foton tagna på promenad den 11 januari.)

Inga kommentarer: