onsdag 11 september 2013

Fantastisk helg!

Eftersom förra veckan var riktigt utmanande och tämligen tröttande var jag faktiskt lite orolig för att jag skulle åka bort precis hela helgen - det kändes inte som förutsättningarna var de allra bästa ... men trots det blev det en riktigt riktigt bra helg!

Jag åkte inte hemifrån förrän efter lunch, och det var nog tur, för jag hade aldrig klarat av att få allting färdigt och packat och i ordning redan på torsdagen - så det var skönt att ha fredag förmiddag till det. Det blev Swebus från Helsingborg till Göteborg, den var sen redan till Helsingborg och eftersom det var fredag eftermiddag var det tämligen mycket folk också.
Jag är inte värst förtjust i att Swebus måste in i Halmstad också (sorry, ni som bor i Halmstad, men det sinkar väldigt på resan!), men jag antar att man får stå ut med det mesta för prisets skull, eller hur? Lyckades få studentrabatt på en kampanjbiljett med ytterligare en studentkampanj på det (nä, nä, inte alls komplicerat att försöka spara pengar! *lol*), så jag betalade 45:- från Helsingborg till Göteborg! Nice!! (Detta att jämföra med tåget som hamnar på drygt 250:- tror jag!)

Vi körde nog in lite av förseningen, men när vi kom till Göteborg och klockan var efter fem en fredag eftermiddag var det ju totalt tvärstopp i trafiken, så vi blev ändå ca 20 minuter sena i slutändan.
Jag hade inte ordnat biljett till Borås, utan skulle fixa ett Västtrafik-kort och köpa biljett på bussen, vilket skulle bli mycket billigare. Det fungerade jättesmidigt (även om det är sånt som jag alltid blir jättenervös över, suck!), och på bussen fick jag hjälp av chauffören med att fixa biljett! :)

Bussresan tog ca en timme, jag hade ganska ont i huvudet men försökte slappna av så gott jag kunde - och Annika mötte mig när jag kom fram, vid sju-tiden.
Vi åkte buss hem till henne, men tog det väldigt lugnt, min huvudvärk blev bara värre och värre och vi var nog båda två ganska trötta. Annika hade fixat smarrig sallad, så allt var klart när jag kom - *lyx!* - och vi åt i lugn och ro, satt och pratade en hel (var länge sen vi sågs nu!) och kollade på Disneys Robin Hood ... och så TAC förstås (Les Misérables Tenth Anniversary Concert) - vi bara måste se på TAC när vi ses! *LOL!*
Vi blev sittande uppe rätt länge, men kom i säng till slut i alla fall ...

Min huvudvärk släppte inte riktigt så jag sov inte jättebra på natten, och var vaken tidigt - men vi kom upp vid åtta på lördagsmorgonen, och tog en buss till stan en timme tidigare.

Där hade vi väntetid i ca en halvtimme till nästa buss, så vi tog en promenad i stan och fotade lite och så, och sen blev det ytterligare en bussresa. Jag hade noll koll på läget - vi skulle till en Statoilmack och hämta en hyrbil, det var ungefär allt jag visste - men Annika hade koll, och efter en liten promenad kom vi rakt på macken! Inga problem med hyrbilen utan vi fick hämta ut en liten söt Clio - men det är alltid lite osäkert att köra "nya" bilar, framför allt på helt nya ställen.
Vi tog oss i alla fall igenom stan och hem till Annika igen utan missöden! :)

Vi var inte i toppform någon utav oss och hade en intensiv kväll och en intensiv söndag framför oss, så vi tog det väldigt lugnt på dagen. Kollade på en massa avsnitt av "Huset Fullt", och åt smarrig taco-lunch! Kändes konstigt att inte ha taco-maraton på kvällen som vi alltid har annars, men rent planeringsmässigt hade det inte fungerat den här helgen - och det här upplägget blev mycket bättre!!

Vi kom iväg vid fyra-tiden och jag var rätt nervös för att köra till Jönköping, köra i Jönköping och hitta parkering vid Kinnarps Arena - men det fungerade hur smidigt som helst!!! Resan tog nog längre tid än jag hade trott, men vi kom helt rätt, och vi hittade en stor parkeringsplats direkt! :)

Däremot tog det som sagt tid, så när vi väl hade parkerat och betalat och kommit ner till arenan var klockan redan tjugo i sex - "Kristina från Duvemåla"-konserten skulle börja sex!
Det var mycket folk, riktigt riktigt mycket - jag hade inte alls trott att det skulle vara en sån stor konsert - och det blev lite rörigt att ta sig in och hitta platser - så vi fick inte tag på nåt program!
Trodde vi skulle fixa det i pausen, vi såg massor av folk med program, men trots att vi letade hela pausen hittade vi ingen som sålde program! *suck*
Nu verkar det gå kanske gå att köpa program i efterhand från arrangören - jag hoppas det i alla fall, för jag vill verkligen ha ett program!!! :)

Konserten var sagolik, jag antar att de flesta hade kommit för att se Sanna Nielsen som Kristina - men jag hade ju enbart åkt för att se Christer Nerfont som Karl-Oskar! *ler*
Jag kommer att göra ett - långt!! - inlägg om konserten så snart som möjligt, för jag har otroligt många tankar och intryck efter den ... men det kommer som sagt separat!

Konserten höll på i ca 3½ timmar, och vi kom iväg från Jönköping strax före tio. Det var tämligen drygt att köra tillbaka till Borås, inte minst för att jag hade huvudet fullt av alla intryck efter konserten, men också eftersom det var fullkomligt beckmörkt ute ... men resan gick bra, och vi kom hem till Annika vid halv tolv ungefär.
Ingen av oss kunde varva ner, så vi blev sittande uppe till klockan ett - yikes!!
Jag hade förvånansvärt nog INTE ont i huvudet - jag vet inte när jag var på musikal/konsert utan allvarlig migrän senast - och det kändes verkligen helt fantastiskt!!! Jag kunde också sova betydligt bättre den natten, och vaknade inte förrän klockan ringde, kl. åtta!

Det var segt att ta sig upp, men vi hade en massa planer så det fanns liksom inget val! :)
Vi tog bilen vid nio och skulle lämna tillbaka den på Statoil ... kändes skönt att vi hittade dit utan problem, men väl där var tydligen tjejen i kassan själv på macken, så jag fick själv ta mätarställning, tanka bilen och köra undan den ... I guess there''s a first time for everything?!! *lol*
Det funkade i alla fall smidigt, och sen blev det en liten promenad och så buss till centrum, där vi bytte till en annan buss och åkte till Borås Djurpark.

Vi kom dit strax innan de öppnade kl. tio och det var otroligt roligt att gå där och titta! En massa riktigt häftiga djur - jag såg elefanter för första gången ... och en sååå söt elefant-bebis!! :) :) Det var inte alls mycket folk, och helt perfekt väder, så det var verkligen en lyckad utflykt! Tror höjdarna var giraffer och elefanter - och alla apor, som var så coola! :)
På vägen ut stannade vi i souveniershoppen och jag kunde inte motstå en tiger-kompis till min tiger från London Zoo! *ler lite*

Vi gick på djurparken i nästan tre timmar, sen blev det buss till stan, en snabb kompletteringshandling och så buss till Annika. Hon fixade mat medan jag packade och gjorde i ordning mina saker, och sen kunde vi sitta och äta god mat i lugn och ro.
Vi åkte från henne vid kvart över tre och min buss till Göteborg avgick punktligt tjugo i fyra ... och den här gången tror jag att jag fixade kort och biljett och sånt själv! :) Och jag fick sittplats längst fram längst upp i dubbeldäckarbussen *totally cool!* :) :)

En timmes bussresa till Göteborg, liten paus där men Swebus kom in en kvart för tidigt (*gasp* När hände det senast??)! Det var förvånansvärt lite folk på bussen och milen rullade undan ... men efter stoppet i Halmstad hände nåt. Det är då ca en timme kvar till Helsingborg och helt plötsligt började jag må SÅÅ dåligt!!
Jag vet inte om det hände nåt med ventilationen eller så, men helt plötsligt fick jag tväront i huvudet, det blev jättevarmt i bussen så jag fick otroligt svårt att andas, började må jätteilla ... det var helläskigt!!
Det blev en jobbig timme till Helsingborg, men där hann jag precis med ett tåg ... som var totalt överfyllt, och där de ropade ut att de hade fel på ventilationen ... *SUCK!* Kändes som jag aldrig kom hem ... men jag var i alla fall hemma vid nio-tiden, och var då tämligen slut!

Jag tog rejält mycket kort när vi var på djurparken, men de får komma i ett separat inlägg så småningom! :)

Det känns i alla fall otroligt roligt att helgen blev så jättebra - eftersom jag var i såpass dålig form inför helgen var jag rädd för att det nästan bara skulle bli jobbigt, men det fungerade otroligt bra, vilket förstås är jättekul!!

Nu får vi se när Annika och jag bokar in musikal-helg nästa gång ... det brukar bli lite då och då! :) (sist var väl i maj när vi såg "Three Phantoms!")

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Jätte-kul att du kunde komma hit! det var verkligen en jätte-trevlig helg!

Håller med om att det kändes skumt att äta Tacos på dagtid! LOL men känns som upplägget blev vettigt ändå :)

gillar uttrycket "Annika hade koll"...det ser man inte ofta! LOL!!

och snart kör vi musikal-helg igen - yay! :) Mycket trevlig tradition!

The Darkest Night sa...

Gillar dina bilder förresten!

Jessica sa...

Kul att du gillar bilderna - och det var jätteroligt att jag kunde komma till dig för omväxlings skull! :) Supermysigt!!

Ja, tacos på dagtid var helt klart ovant - men det funkade ju jättebra tycker jag!!! :)

LOL!!!! Tycker att du HADE koll! Tror aldrig jag hade hittat till macken på egen hand ...:)

Jepp, musikalhelger är BÄST! Verkligen kul att vi ser till att få sådana lite då och då!! :)