måndag 2 september 2013

Terminsstart

Ja, idag började höstterminen mera formellt ... och jag inledde dagen med att missa mitt tåg!! *typiskt*
Nu var det faktiskt inte mitt fel, för egentligen hade jag tagit till marginaler med bussen, men chauffören körde inte värst bra och var så sen till stationen att jag missade tåget ... *suck*

Det innebar i praktiken att jag inte hann med att få uträttat det jag hade tänkt på morgonen, för jag kom inte till teologen förrän efter kvart i tio, och grundkursintroduktionen skulle dra igång kvart över ...

Det var minst sagt rörigt på teologen när samtliga antagna till kandidatprogrammet, till grundkursen i religionsvetenskap och teologi, till grundkursen i religionshistoria samt till kursen "Möten med världens religioner" skulle komma till rätt ställe, bockas av hos studievägledare och få ordning på registrering  ... men jag fick en pratstund med en av våra studievägledare lite kort och träffade sedan både nuvarande och tidigare mentorer!

Döm om min förvåning dock, när jag fick se att hela CTR:s största sal var överfull när vi kom in!! Det har jag nog aldrig varit med om, tror jag!! Jag och mentorerna fick sitta på extra stolar som vi lyckades bära fram, men det var faktiskt studenter som fick stå under hela introduktionen! Yikes!!
Känns som ångesten inför vår lilla presentation i slutet inte direkt minskade av vetskapen att det satt ca 90 studenter i rummet heller ...

Hur som helst funkade introduktionen bra, vi skulle inte ha vårt förrän precis på slutet, men det är ändå bra att sitta med, om man har tid, och lyssna och se vilken information som går ut till studenterna.
När klockan närmade sig tio i tolv skulle det bli vår tur, och då började det krångla lite... för jag insåg att Magnus, som är kursansvarig på grundkursen, nog inte hade fattat att vi faktiskt var inne i salen. Han lät Johan prata på om delkurs två och gick ut i korridoren och spanade efter oss - och vi kunde ju inte gärna avbryta Johan och påtala att vi faktiskt var där ... Det blev lite konstigt ett tag, men till slut frågade Johan om han hade mer tid och Magnus sa nåt om att, "mentorerna är ändå inte här" - och då kunde vi ju ge oss till känna i alla fall! *skratt*
När jag kom fram var Magnus rätt ställd för att han faktiskt inte hade sett mig alls - men med så mycket folk i rörelse var det kanske inte så konstigt ... och jag kunde ju faktiskt ha tjoat till honom i pausen också ...:)

Hur som helst så blev det en mentorspresentation ... som jag i vanlig ordning har mycket blandade känslor inför. Jag är jättenervös och har hög ångest, men samtidigt tycker jag mig se en förbättring, jag får känslan av att jag inte är lika panikslagen som jag har varit tidigare - vilket ju är enormt positivt! Och samtidigt känner jag inte att presentationen i sig går bra - jag blir väldigt manusbunden, jag är torr i  munnen, och jag har en mycket stark känsla av att jag pratar alldeles för fort ...
Ja ja, ska inte tråka ut er med en jättelång analys om det här! :)

I alla fall pratade jag först lite allmänt om mentorsverksamheten, vad den innebär och varför den är bra, och sen fick våra grundkursmentorer presentera sig och prata lite kort om hur de hade tänkt. De avslutade med att erbjuda en rundvandring, på teologen och runt i närheten (UB, bokhandlar o.s.v.) - och sen blev det allmän anstormning när 90 personer skulle ut genom en enda dörr! :)

Jag bytte några ord med Magnus och det blev sedan lite prat kring personlig mentor och sånt - och så fick jag ett litet samtal med en av våra studievägledare, som också fixade en omregistrering på min masteruppsats, så det är gjort.

Sen var det hemfärd och migrän som gällde. Föga förvånande, jag vet, men inte värst roligt för det!! Det har kommit ett gäng mail under eftermiddagen, men jag verkligen inte orkat att ta tag i dem nu ... så jag får försöka komma upp tidigt imorgon bitti (so what else is new?!?) och fixa det då.

Under morgondagen måste jag fixa en del tekniska aspekter utav SI - skulle ha gjorts redan i fredags men det har av olika anledningar inte funkat - nu är det i sista minuten eftersom vissa kursen kommer att ha mentorsmöten i slutet på den här veckan - så jag hoppas verkligen att jag kan få det gjort imorgon.
Jag ska också ha ett möte på Pedagogiskt stöd angående det här med personlig mentor. Också något jag är lite nervös för, just eftersom jag inte har varit personlig mentor tidigare, men samtidigt känns det som en rolig utmaning, så jag tror och hoppas att det blir bra i slutändan ....

Men eftersom jag har sovit dåligt länge nu och legat med migrän större delen av dagen idag lär det vara läge att gå och lägga sig nu! :-)

Inga kommentarer: