söndag 1 september 2013

Vilken vecka!!!

Veckan som gått har verkligen inneburit en rivstart på höstterminen - på gott och ont!
Jag har haft ett till två möten varje dag den här veckan, och jag har varit den ledande/drivande parten i samtliga möten utom ett ... *phew*

Det är helt fantastiskt att vara där jag är i mitt liv nu, något som jag definitivt aldrig hade kunnat ana mig till i min vildaste fantasi för tio år sedan - men det går inte att komma ifrån att jag fortfarande har en ångestsjukdom och att otroligt mycket utav det som är mitt liv nu faktiskt är väldigt arbetsamt!!
Det är oerhört roligt att få göra det jag gör, men trots det är detta något väldigt påfrestande för mig och något som tär på mig ganska mycket.

Jag har haft massiv huvudvärk alla dagar (utom delar av en dag) den här veckan och det har varit oerhört många tankar och känslor att handskas med och brottas med, parallellt med allt praktiskt som ska göras.
Jag kan inte påstå att jag är helnöjd med veckan, för jag känner att jag trots allt skulle ha gjort betydligt mer än vad som faktiskt blev gjort!
Mentorsverksamheten flyter på tycker jag, än så länge - jag tror att jag är mer i fas med den nu än vad jag har varit inför någon annan terminsstart tidigare, i alla fall i nuläget. Jag har ordnat alla möten, jag är up-to-date med mina mail o.s.v. och det känns bra.
Däremot ska jag utöver SI nu också jobba dels med uppsatsen och dels med en hel del mera personliga förändringar - och dessa har fått stryka på foten en hel del under veckan ... vilket jag har dåligt samvete för.

Inte mycket att göra åt veckan som har gått nu, utan hålla tummarna och kämpa för att nästa vecka ska bli bättre ... men även där kommer jag att ställa inför både större och mindre utmaningar.
Vi har full mentorsbemanning nu, på samtliga kurser jag hade hoppats vi skulle få mentorer på (Grundkurs i Religionsvetenskap/Teologi, Grundkurs i Religionshistoria, Grundkurs i Islamologi, Fortsättningskurs i Bibelvetenskap, på Kandidatkurser samt på första terminen av masterprogrammet Religious Roots of Europe), vilket känns jättebra - och jag har, förhoppningsvis, nåt ut med all information till mentorerna inför kursstarten nu till veckan. Saknar ett kontrakt, som jag hoppas kan skrivas nu under veckan, annars tror jag det är All Systems Go för SI nu ...:)

Mina utmaningar till veckan då; ja, den största är kanske introduktionen för vår största grundkurs (Religionsvetenskap/Teologi och Religionshistoria) imorgon förmiddag, där jag och mentorerna ska in och informera om mentorsverksamheten. I vanliga fall är det bara mentorerna som går ut och presenterar sig och verksamheten, eftersom det är dem studenterna sedan kommer att stöta på - men på grundkursen, den kurs de allra flesta av våra studenter börjar med, har vi kommit överens om att det är bra om jag som ansvarig också går in. Då kan jag ge en allmän övergripande information om vad verksamheten är för något, och sedan kan mentorerna ge lite mer detaljerade information om vad som gäller för just den här kursen.
Vi gjorde så i våras, det var en grym utmaning, men jag tyckte ändå att det fungerade! Jag kan inte säga att det gick "bra", men det fungerade i alla fall och det är ju något att ta med sig inför morgondagen! Likaså gick kursen som nätkurs också i våras, vilket innebar att man också var tvungen att ta hänsyn till all teknologi .... och det i sin tur var lite småkomplicerat.
Nu går inte grundkursen som nätkurs på hösten, så vi slipper i alla fall den biten - det räcker att stå inför en stor grupp och försöka hålla en vettig information som inte blir okontrollerat babbel! :)

En annan utmaning den här veckan blir att jag kommer att för första gången vara personlig mentor till en student på institutionen. Jag har inte varit det tidigare, och har tyvärr inte fått tag på den person som är ansvarig för detta ... så det känns bara så där allmänt osäkert. Jag hoppas få fatt på folk under veckan så det klarnar så mycket som möjligt ...

En sak som både är väldigt rolig, men på ett sätt också innebär lite av en utmaning, är faktiskt att jag kommer att vara borta under helgen!
Jag ska åka till Annika och hälsa på, och på lördagskvällen ska vi se en konsertversion av "Kristina från Duvemåla" i  Jönköping, med min favorit Christer Nerfont! :) :) :) Det ska bli fantastiskt roligt att hälsa på Annika, jag har inte varit hos henne sen 2008 (!!) och musikal kan ju aldrig gå fel - men i och med att tillvaron är såpass intensiv som den är nu blir det en ganska stor utmaning att inte få helgen hemma till att varva ner och reflektera och bearbeta vad som har hänt.
Samtidigt kan man inte slänga bort såna här möjligheter bara för att det är mycket som händer och det är mycket att tackla ... jag får helt enkelt fixa det på ett så bra sätt som möjligt! :)

Men nu är det nog hög tid att jag förbereder min lilla mentorspresentation ...

Inga kommentarer: