lördag 31 december 2011

Året 2011

Jaha, så här på nyårsafton är det väl dags att summera året som gått.
Som har gått med mycket blandade känslor för min del - vissa saker fantastiskt roliga, andra saker fruktansvärt jobbiga. Men jag antar att det är precis så livet är, och skall vara!

År 2011 inleddes ganska dramatiskt för min del. Så fort jag kommit hem efter helgbesök i Karlstad skrev jag ihop en omtenta på rekordtid - som jag senare fick VG på, vilket faktiskt var helt otippat, men mycket roligt!
Så fort tentan var skriven var det dags att börja förbereda inför elektriska arbeten, badrumsrenovering och stambyte ... och detta kom att prägla min tillvaro under de första tre månaderna av 2011. Det var stora och omfattande arbeten som skulle genomföras, och bara i mitt hyreshus finns 54 lägenheter - så det var ett stort projekt som också i viss mån gick ut över oss hyresgäster.

Jag spenderade ungefär en vecka i lånad lägenhet i Lund (tack än en gång C.!!), därefter ca 10 dagar hos familjerna i Karlstad och sedan ytterligare ungefär en vecka i C's lägenhet - innan jag åtminstone hade el och vatten i lägenheten och kunde flytta hem. Det var sagt att slutbesiktningen av lägenheten skulle ske i mitten av februari - men den kom i slutet av mars!!

Detta var en otroligt arbetsamt tid för mig, inte minst eftersom vi hade fått byta ut låsen till våra lägenheter så när som helst mellan 07.00 och 20.00 kunde hantverkare komma in - de flesta brydde sig inte ens om att ringa på utan förutsatte att man inte var hemma.

Positivt under våren, även under dessa första månader, var förstås mitt arbete som mentor på CTR, i kursen "Gamla testamentets exegetik med hebreiska". Denna gång delade jag mentorsskapet med E., vilket var mycket spännande. Det var en omställning att gå från att ha varit ensam mentor till att vara två, men det gav mig mycket att vi samsades och kunde diskutera tankar och idéer på ett mycket bra sätt.
Till min stora förvåning blev jag nominerad - och tilldelad!! - ett hedersdiplom för "extraordinära insatser inom SI" i maj. Jag hade ingen aning om att något sådant fanns, så det blev en väldig överraskning som självklart gjorde mig mycket glad!! Jag fick ta emot mitt diplom och en fin present (en ljuslykta från Orrefors med Lunds universitets logo graverad) vid en SI-ceremoni i maj.

Även under första halvan av hösten arbetade jag som mentor, den här gången på kursen "Bibelvetenskap", en kurs på B-nivå (hebreiska-kursen ligger på C-nivå). Det var första gången och mycket spännande, men jag insåg att jag fick ställa om och förändra upplägget en del gentemot tidigare, och det var därför inte alltid jag var så nöjd med min insats som mentor på den kursen.

Under början av hösten fick jag också en förfrågan om att ta över ansvaret för mentorsverksamheten vid CTR, då E., som har varit ansvarig, förmodligen skulle få lite annat att göra! Även detta kom helt oväntat men känns fantastiskt roligt - och rent officiellt tar jag över ansvaret från och med imorgon! *ler* Det kommer att innebära många många utmaningar men jag tror också att jag kommer att få ut otroligt mycket utav det, lära mig mycket och växa mycket själv!

Arbetet med min masteruppsats har pågått, till och från, under året, och det har tyvärr aldrig riktigt lossnat. Jag har inte tidigare haft några större problem med att producera skriven text, men det har låst sig näst intill totalt med den här uppsatsen och varje mening jag har klämt ur mig har inneburit en kamp. Det har gått framåt, onekligen, men själva arbetsprocessen har aldrig känts riktigt bra.

Sorgen över Zorro har jag självklart också burit med mig under året och det har periodvis varit fruktansvärt arbetsamt att tackla - inte minst under våren.
Han gick bort den 15 november 2010, och den första månaden minns jag knappt - jag vet att jag i princip satt och skrev oavbrutet dagarna i ända, men mycket mer hände inte. Sedan kom jul och nyårshelgerna då jag hälsade på mina familjer, därefter gick det i ett, med omtenta, stambyte/renovering, jag kunde inte bo hemma o.s.v. och hela tiden var jag tvungen att tränga undan tankar och känslor om Zorro för att överhuvudtaget överleva - och det är inte något som fungerar bra för mig. När det väl lugnade ner sig kom hela sorgen efter Zorro tillbaka igen och jag fick försöka handskas med den ytterligare en gång.

En betydligt mera ytlig sak kan jag också ta upp, nämligen den här bloggen! Tidigt i höstas fattade jag beslutet att börja blogga på svenska istället för på engelska, och lämnade därmed min tidigare blogg (som faktiskt också hette "Another Day - Another Destiny", gillar titeln skarpt, så den fick följa med!). Den 20 september 2006 startades den engelska bloggen och den 20 september 2011, fem år senare, startades den här svenska bloggen. Den har tyvärr inte riktigt uppdaterats på det sätt jag hade tänkt mig, men jag hoppas det kommer att fungera bättre under 2012!

Tja, detta kan väl utgöra en något grov summering av år 2011 för min del. Självklart finns det alltid mer saker att ta upp, men vissa är väl personliga - både för mig och för andra - och jag vill ju inte heller tråka ut er totalt! :-)

4 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Hoppas du i alla fall slipper hantverkare i år! Annars låter det som att du haft ett spännande år!

Jessica sa...

Ja, överlag var 2011 ett rätt så bra år - det första kvartalet hade jag gärna kunnat hoppa över, det var fasansfullt arbetsamt på många olika plan, men annars var det inte så dumt! :)

The Darkest Night sa...

Förstår det! Men skönt att höra att det mestadels var ett positivt år i alla fall :-)

Jessica sa...

Absolut! :)