onsdag 28 december 2011

Julen 2011

Julfirandet i år blev lite kortare än vanligt, kan man säga. I och med att jag har mycket som väntar framöver hade jag helt enkelt inte tid att stanna i Karlstad över nyår som jag brukar, utan det fick bli en kortare resa det här året.

Jag åkte upp den 23 december, då var pappa och hans familj på semester så jag spenderade eftermiddagen samt julafton hos mamma. Vi tog det mest lugnt, vilket jag uppskattade mycket, då december månad har varit tämligen ansträngande - och januari-februari lär bli ännu värre!!
Pappa och hans familj kom hem under julaftonsnatten - de hade kommit hem vid ett, halv två på natten och till flickornas stora förvåning knackade tomten på dörren, mitt i natten!!!! :-)
Jag åkte till dem på juldagens eftermiddag och det var verkligen roligt att träffa dem igen, tjejerna växer så det knakar så jag blev alldeles häpen!!
Det blev juldagens eftermiddag och hela annandagen samt tisdag förmiddag hos dem, innan hemresan påbörjades igår eftermiddag.

Det var roligt att träffa allihop igen och som sagt, jag häpnar över hur fort systrarna växer! M. läser ju helt obehindrat nu och I. läser också nu, stora bokstäver går bra och hon kan många små också. Hon har lite svårt med betoning på vissa ord hon läser, men det är ju verkligen inte så konstigt. M. lär sig engelska i skolan (redan?? På min tid - jösses, det låter ju som man vore 100 år, minst! - började vi inte med det förrän i mellanstadiet!!) och nu med semestern i minnet pratade hon engelska lite då och då! :-) Bland julklapparna visade det sig att en kartong med lego och en mini-jordglob var mycket populära! :-)

Jag skulle som sagt åka hem igår eftermiddag och det var en del drama förknippat med det - jag tänkte att jag skulle göra ett eget inlägg om hemresan så småningom. Som tur var tog jag mig hem igår kväll i alla fall (resan gick bättre och bättre, även om början av den inte verka båda gott alls), vilket var jätteskönt, men det blev drygt och tog på krafterna.

Avslutningsvis några bilder på mina charmiga systrar:

8 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Jätte-fina bilder på dina söta små-systrar ! Roligt att få se dem växa upp i bloggen! :-)

Jessica sa...

Kul att du gillar dem!
Det går undan vill jag lova - M. kommer snart att växa om mig tror jag, vilket känns mer än läskigt! Tycker fortfarande inte det är SÅ länge sen jag träffade henne på BB och hon var 50 cm lång!
:)

The Darkest Night sa...

Förstår det ! Man märker verkligen att tiden gått när man ser att små-knattarna man känner börjar bli stora helt plötsligt!

Jessica sa...

Verkligen!! Man tänker inte alls på att månader och år rullar undan själv - men när man träffar barn ser man hur fort tiden faktiskt går! *kinda scary*

The Darkest Night sa...

Ja, exakt! Man blir ju nästan rädd när man ser hur fort de växer upp!

Jessica sa...

Verkligen! Eftersom jag lever i nån rolig liten bubbla där jag förutsätter att jag aldrig blir mer än 25 är det MER än skrämmande att se de här så liven växa upp och bli STORA!!!
(M. pratar förresten "basic" engelska nu ... de lär sig det i skolan och med alla resor de åker på ... och I. plockar upp så mycket hon kan! yikes! Scary!)

The Darkest Night sa...

Haha! Känner igen det där!

Jisses, på min tid började man med engelska i 4:an! :)

Jessica sa...

Jag vet! Jag började också med engelska i 4:an!
Blev lite chockad när M helt plötsligt kommer fram till mig och säger: "Hello! What's your name? My name is M. Do you speak English?"

:-)