torsdag 29 december 2011

Hemresan - Tack Tågab!

Här kommer ett inlägg om den något dramatiska hemresan från Karlstad häromdagen.

Jag skulle åka tåg mellan Karlstad och Göteborg (och därefter buss till Helsingborg), men inte med SJ utan med bolaget Tågab. Jag hade åkt med dem i motsatt riktning också, och blev lite förvånad över att de inte körde den vanliga vägen (Göteborg - Trollhättan - Åmål - Kil - Karlstad) utan körde över Alingsås, Falköping, Skövde, Laxå, Kristinehamn och Karlstad. Tidsmässigt tog det lika lång tid så det spelade ju egentligen ingen roll.

Så fort jag kom på tåget när jag skulle åka hem ropade man ut att det var en trafikstörning i Laxå. Tydligen hade ett godståg tidigt på morgonen kört in i träd som fallit över rälsen och då rivit ner kontaktledningar. Enligt Trafikverkets prognos skulle man kunna släppa på trafiken i Laxå igen när vi väl hade kommit dit, så vårt ordinarie tågset stod och väntade i Laxå medan vi fick köra ett annat (med bara två vagnar) dit och där byta tåg.
Det kändes lite krångligt och jag blev nervös då jag bara hade en halvtimme i Göteborg men det var ju inget att göra, jag hoppades att bytet i Laxå skulle gå smidigt och att vi ändå skulle  komma till Göteborg i vettig tid.

När vi kom till Kristinehamn blev vi stående ett tag och sedan meddelandes att Trafikverket nu hade sagt att det skulle ta betydligt längre tid att få igång trafiken nere vid Laxå, så vi fick "vänta och se" vad som kunde göras.
Efter ytterligare en stund i Kristinehamn meddelades att eftersom det verkade ta tid att få ordning på trafikstoppet vid Laxå skulle vi åka tillbaka till Karlstad igen (!) och ta andra vägen (över Kil - Åmål - Trollhättan) till Göteborg! Så alla som inte skulle till Göteborg (eller de med anslutning till Borås) skulle gå av tåget och få resa vidare med buss.
Det skulle ju ta ett tag innan vi fick åka mot Karlstad, om inte annat var man ju tvungen att koppla på ett lok åt "rätt" håll eftersom vi nu stod vända åt andra hållet.

Vi väntade och väntade och väntade ... och sedan fick vi höra att det hade skett en personolycka vid Karlstad, där en person hade blivit påkörd av ett tåg - så nu var det stopp åt det hållet också!!!
Vid det laget blev jag rejält nervös, med tanke på att tågstopp faktiskt kan ta lång tid att åtgärda! Och där stod vi i Kristinehamn och tog oss ingenstans!!
Jag övervägde att försöka ta mig från Kristinehamn tillbaka till Karlstad på annat sätt, med länsbuss, och stanna där tills nästa dag och försöka ta mig hem då. Till slut kom i alla fall information om att tågstoppet i Karlstad nu var löst och vi skulle strax åka åt det hållet för vidare färd ner mot Göteborg.
Då blev det någon form av tekniska problem vid stationen i Kristinehamn, och vi behövde också vänta in både regionaltåg och X2000 mot Stockholm innan vi till slut kunde starta återresan till Karlstad ... Vi hade startat från Karlstad 13.40 och påbörjade resan från Kristinehamn tillbaka 15.20.

Det blev ett "dubbelstopp" i Karlstad, dels vid stationen och sedan fick vi inte klarsignal att åka ut ur Karlstad då det var mycket tågtrafik - men sedan rullade det på som bara den. På något sätt lyckades man bana väg för vårt tåg så vi körde nästan utan att ens sakta in raka vägen från Karlstad till Göteborg - och hur man lyckades ta sig hela den vägen utan ett enda tågmöte eller en enda röd signal är för mig en gåta, men jag är verkligen tacksam!!

Vi kom fram till Göteborg "redan" kl. 18.00 (beräknad ankomsttid om allt hade gått som det skulle var 16.47), och min buss hade gått ca en trekvart tidigare. Jag var ändå glad över att vi kom till Göteborg såpass tidigt som vi ändå gjorde, då det fanns flera möjligheter för mig att ta mig vidare söderut. Jag kom på ett tåg som gick strax före sju och även om det var rätt så mycket folk till att börja med flöt det på och milen rullade undan. Jag var hemma i lägenheten vid tio på kvällen och var förstås mycket trött efter en dryg resa, men samtidigt glad över att det löste sig såpass smidigt och att jag kom hem samma kväll som jag hade tänkt!

Jag vill avsluta det här inlägget med att ge en stor eloge till Tågab!! Jag har tidigare skrivit arga inlägg om tågtrafiken och framför allt den bristande information som ges till resenärer - detta har gällt i princip alla bolag jag har rest med; SJ, Veolia, DSB First, Öresundstrafiken och allt vad de nu heter. Men inte så med Tågab!!
Det kom hela tiden kontinuerlig information om vad som gällde och vad som hände och vilka besked som hade kommit från Trafikverket, och det var otroligt skönt för mig som resenär att hela tiden känna att jag visste vad som gällde. Det blev många utrop när vi stod stilla i Kristinehamn, när vi sedan började köra mot Karlstad och saktade in fick vi höra att vi skulle stanna och plocka på en serveringsvagn i Väse (!!) för att vi skulle överleva hela vägen till Göteborg - och där bjöd de på kaffe och kaka sen! - när vi stod i Karlstad fick vi hela tiden information om varför vi stod stilla ... under resan till Göteborg kom kontinuerlig uppdatering om beräknad ankomsttid! Helt otroligt!

Jag är verkligen nöjd med Tågabs insats här och blir det fler tågresor till Karlstad framöver (fast det känns ofrånkomligen lugnare att åka buss, det kan jag inte komma ifrån) kommer jag förmodligen försöka att hitta Tågab-avgångar i den mån det går!

5 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Härligt att NÅT tågbolag fattat att man faktiskt kan informera sina resenärer om vad som händer! SJ är ju hopplösa ! (Seriöst, hade jag inte haft turen att känna igen Lunds station (Hur jag nu lyckades med det??) hade jag gått av där när jag skulle till Malmö pga att vi fick NOLL information om att vi var försenade eller vilken station vi nu var vid...)

Jessica sa...

Ja visst - man trodde inte att det skulle vara ett gigantiskt problem, men tydligen är det BARA Tågab som har begripit det.
Jag känner ju igen dina problem med SJ från mitt pendlande, och här nere gäller det även för alla konstiga tågbolag som kör här: Öresundstrafiken, DSB First, Veolia ... ingen av dem kan informera för fem öre - det är SÅ dålig stil!!
Men Heja Tågab - kommer definitivt åka med dem igen om det går! (fast det kommer nog att ta ett tag att vänja sig vid att åka åt "fel håll" mellan Göteborg och Karlstad LOL!)

The Darkest Night sa...

Ja, det är ju bra att nåt tågbolag fattat det i alla fall! Ska helt klart kolla upp Tågab nästa gång jag ska åka tåg!

Jessica sa...

Gör det, jag kommer definitivt försöka åka med dem om det går. Tror inte de kör värst många sträckor, men man kan ju kolla upp det i alla fall!

The Darkest Night sa...

Jepp, helt klart värt att kolla på i alla fall...