måndag 19 december 2011

Jultradition på Liseberg!

Igår var det dags för min och Annikas årliga jultradition på Liseberg! :-) Vi kom fram till, med gemensamma krafter, att vi faktiskt har hållit på i ca tio år nu (kan vara nio, kan vara elva, men "ca tio" funkar bra!) - inte illa! Vi har missat ett, kanske två, år men det känns ändå jätteroligt att vi har kunnat hålla på så länge som vi har.

Jag vaknade tyvärr med blixtrande huvudvärk på morgonen, vilket inte kändes något vidare. Det blev några timmar på morgonen då jag verkligen försökte bli av med den, och jag lyckades dämpa den lite grand, men tyvärr hängde den med hela dagen.

Det blev tåg till Helsingborg och buss därifrån till Göteborg, och jag träffade Annika vid lunch. Vi följde vårt vanliga upplägg (vi har konstaterat att det funkar bäst för oss om vi håller oss till planer och struktur, försöker vi improvisera brukar saker och ting inte gå så bra...) så det blev lunch och snack först! Det var länge sen vi sågs nu (förra jultraditionen - ett helt år sen!!) så det var roligt att träffas och kunna prata i lugn och ro.
Efter lunch blev det promenad till Liseberg - efter ett antal år av försök till "genväg" har vi insett att det mycket lätt blir "gå vilse i Göteborg" så vi håller oss till en väl beprövad väg, även om den kanske är lite längre än den optimala vägen!
Vi kom till Liseberg precis när de öppnade så det blev en del köande innan vi kom in, men det var otroligt mysigt på Liseberg - om ni inte har varit där under december månad rekommenderar jag starkt ett besök! Vi hade tur med vädret också, lite kyligt förvisso, men nästan klart och sol - helt fantastiskt!

Vi gick på Liseberg ett par timmar, blev en hel del fotande och det är mysigt att bara gå och titta på allting. Jag fick tag på ett par julklappar till M. och I. och sånt är ju inte heller fel! Jag gillar skarpt de söta Lisebergs-kaninerna som går omkring på Liseberg - tyvärr blev det inga kort på dem ... det var ett antal barn och barnfamiljer i vägen, om man säger så! :-)

Efter Liseberg blev det en något seg promenad tillbaka till stationen där vi, som vi brukar, satte oss med lite medhavt fika (fast i huvudvärksdimmorna på morgonen hade jag lyckats glömma mitt bidrag till fika *way to go!* Får kompensera nästa år!) och delade ut julklappar. Jag fick en SÅ cool bok som jag verkligen verkligen ser fram emot att läsa - jag vet inte riktigt när jag ska få tiden, men jag vet att jag har något mycket spännande framför mig: "The Musical World of Boublil and Schönberg"!! YAY!!
(om det nu skulle råka vara så att det finns någon läsare därute som inte vet vilka dessa herrar är (!!) så är Alain Boublil och Claude-Michel Schönberg männen bakom musikaler som Les Misérables, Miss Saigon och Martin Guerre - och de två första hör till mina absoluta favoritmusikaler - Les Miz är förresten DEN bästa musikalen enligt mig, ingenting annat kommer ens i närheten!!)
Verkligen en toppenpresent! :-) Tack Annika!!!!!

Min buss gick fem över fem (och Annikas kl. fem) och hemresan fungerade mycket bra, gick fort och inga konstigheter och jag var hemma kl. kvart i nio - efter en härlig dag!
Jag tror att jag faktiskt började få in lite utav en julkänsla också - faktiskt ... den har inte alls infunnit sig hittills, men nu så kanske lite av den har kommit i alla fall! :-)

Det blev en hel del foton på Liseberg, här kommer ett urval av dem:

14 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Superfina bilder!! :-)

Verkligen jätte-kul att det blev av i år igen! Roligt att träffa dig (så klart) och hoppas vi kan ses snart igen! Kram!
(helt ok att skriva ut mitt namn btw ;-) )

Jessica sa...

Kul att du gillar bilderna! :-)

Det var verkligen roligt att vi hittade en tid som funkade i år och att vi håller traditionen vid liv. Vi får försöka planera in nån mer träff under våren så det inte dröjer så länge tills vi ses igen.

*ändrar din initial till namn strax :-)*

The Darkest Night sa...

Ja, vi får verkligen se till att hålla traditionen vid liv i många år till! :-)

Jepp, planering planering planering är det som gäller LOL Vi får försöka ses nån gång när det lugnat ner sig lite för dig (om jag nu inte dyker upp på överraskningsbesök LOL)... och är du intresserad av att åka med till London i vår så säg bara till :-)

KRAM!

Jessica sa...

Absolut - satsa på 20 år, minst, eller hur?! :-)

Vi gillar planering - även om överraskningsbesök visserligen kan låta trevligt! LOL!
London låter inte alls helt fel, fast det är lite tidigt för mig att försöka planera än, så vi får se! :-)

Kram!

The Darkest Night sa...

Ja det tycker jag verkligen vi gör! :-)

Haha, ja vi får väl se hur planerat det blir ;-)

Goodie....känner att jag ska försöka ta ett beslut nån gång i januari/februari senast om det ska bli av i mars/april... vore roligt om du kunde följa med :-)

Jessica sa...

:-)

Vi får absolut höras av angående London - vore kul men som sagt, än så länge har jag verkligen noll koll och jag behöver känna att jag i alla fall vet hur det blir lite mer konkret med uppsats/jobb/forskaransökan innan jag tittar framåt ...

The Darkest Night sa...

Ja det får vi göra! Vore roligt om det blev av! :-) (har lite praktiskta grejer jag måste lösa, plus att jag nog får plundra sparkontot fullständigt för att det ska gå ihop sig finansiellt, men vill verkligen åka..känner mig inte "färdig" med London än, och har just nu extremt bra koll på VAD jag vill göra där lol)

Jessica sa...

Tror aldrig man blir riktigt färdig med London! :)
Hoppas också det blir av, men även för mig är det mycket som måste klaffa om det ska gå att lösa. Vi får hålla tummarna och se! :)

The Darkest Night sa...

Nej, det är nog så. :-)
Även om jag är sugen på flera andra resmål, känner jag absolut att jag har saker kvar i London som jag måste se/göra.

Vi får hålla tummarna och hoppas på det bästa! Vore roligt om vi kunde åka tillsammans, tycker jag! :-)

Antar att London blir rätt omöjligt att åka till i sommar pga OS, så känns som det verkligen gäller att det blir av i vår om man ska se Phantom.. Börjar bli tveksam till att mars kommer funka (känns som det är för nära i tid nu för att man ska kunna hitta billiga biljetter), men april kanske...

Jessica sa...

Det är utan tvekan fantastiskt roligt att resa överhuvudtaget, men jag känner något väldigt speciellt för London, tror alltid jag kan åka tillbaka dit hur många gånger jag än har varit där! :)

(skriver mer om London när jag svarar på ditt "planerings-mail") :)

The Darkest Night sa...

Får erkänna att jag nog rest alldeles för lite för att ha så mycket att jämföra med, men London är helt klart en fantastisk stad! Love it! :)

(okidoki! :-) )

Jessica sa...

Jag har ju inte rest så mycket som "vuxen", däremot reste vi minst en gång varje år från det jag var omkring 10 till jag var ... typ 15-16 ... But I like London! :) (även om jag gärna skulle vilja resa även till andra ställen också förstås!!)

The Darkest Night sa...

Förstår det, tycker London är en rätt perfekt turiststad..mycket sevärdheter, turist-grejer (London Eye, Sea Life, Madame Tussaud), fina parker/områden...och mycket musikaler! Me like! :) Är ju en stor fördel att de talar ett språk som man i alla fall behärskar hyfsat också ;)

Jessica sa...

Ja, London har verkligen mycket att erbjuda ... och visst underlättar det med språket! :)