fredag 9 december 2011

Vilken vecka!

Veckan som började intensivt har verkligen fortsatt i samma anda!
Måndagen fokuserades ju helt på uppsatshandledning - ett tufft dygn, men handledningen var konstruktiv och gav väldigt mycket, och blir man också mera taggad.

Det blev en lugn förmiddag på tisdagen, då jag var minst sagt genomtrött. På eftermiddagen hade jag ett möte med E., den nuvarande SI metodhandledaren för att vi skulle diskutera SI. Det var otroligt spännande, men återigen ett mycket intensivt samtal! Jag lärde mig väldigt mycket och antecknade som en dåre! Mitt i vårt samtal blev det två intervjuer med möjliga framtida mentorer och det var verkligen bra för mig att ha varit med om det någon gång först, innan jag själv ska börja intervjua folk. Det blev så intensivt att jag och E. höll på ända till tio över fyra ... kvart över var det O's slutseminarium! Yikes!
Som tur var skulle seminariet äga rum i salen bredvid, så det var bara att packa ihop alla SI-saker och stoppa undan alla SI-tankar och istället börja tänka Gamla testamentet, ugaritiska texter och hebreiska/ugaritiska verb och stamformer! :-)
Det var mycket spännande att sitta med på seminariet och lyssna på diskussioner och synpunkter som kom upp, och jag måste säga att jag fick med mig en hel del tänkvärda saker till mitt eget uppsatsarbete. Efter seminariet pratade jag lite med min mentorkollega M. och även B. kom fram och pratade lite, vilket var roligt, då jag inte ser henne så ofta numer!

Onsdagen blev en lite blandad dag. Jag satt på teologen på förmiddagen och försökte sammanställa de flesta av alla intryck från måndagens handledningssamtal och tisdagens SI-samtal, och sen gick jag upp för att prata lite med B. Vi hade pratat om att äta lunch tillsammans någon dag och nu fick vi det spikat och bokat - det ska verkligen bli jätteroligt!
Sen blev det lite jobb och plock hemma under eftermiddagen.

Torsdagen var ingen bra dag alls, då jag låg i huvudvärk i princip hela dagen - och jag har verkligen inte tid att låta dagarna gå nu, jag har mycket att göra nu!!! Så det gjorde mig rätt uppstressad ... vilket förstås gjorde huvudvärken ännu värre! *suck*

Även dagen idag har blivit lite blandad - lite uppsatsjobb, lite städ o plock, lite ärenden! Och jag har också blivit mer eller mindre officiellt sett Landskronas nörd! :-) Nästan i alla fall ...
Jag var och klippte mig i förra veckan och min frisör är så fascinerad över att jag är intresserad av bibelvetenskap och Gamla testamentet och sånt och hon råkade nämna att hon nog hade nån gammal Bibel liggande som hon aldrig tittade i och som jag gärna fick om jag ville ha! Jag nappade förstås genast, 1917 års översättning är jättebra att ha och inte alldeles lätt att få tag på, jag har en som har varit min mammas men jag är ganska rädd om den och vill helst inte att den ska gå i bitar helt och hållet.
Jag skulle titta in hos frissan under veckan och gick dit idag - och hon hade mycket riktigt hittat en gammal Bibel, som varit hennes farfars syster eller nåt sånt. Jag fick den mer än gärna och jag blev mycket glatt överraskad då jag såg att den faktiskt kommit ut 1903 - före 1917 alltså! Ingen aning om vilken översättning det är (nån som vet??? vill gärna veta!!!), men det var ju SÅ häftigt! Jag blev alldeles till mig och började dilla om översättningar och jämförelser och det ena med det tredje och både frissan och kunden hon hade där trodde nog att jag var mer än lovligt galen! :-)
Men jag är en Bibel rikare som nog inte är så lätt att få tag på, och mycket nöjd med det!!

Inga kommentarer: