torsdag 1 december 2011

Uppföljning om tågtrafiken

Nej, jag har inte helt och totalt snöat in på det här med tågtrafiken, men när jag nu började avreagera mig på den så måste jag bara få göra ett uppföljande inlägg.

Som återigen fokuserar på just den information som faktiskt inte ges till resenärerna!
Igår morse skulle jag åka in till Lund vid ca halv åtta på morgonen. Det går då ett direkttåg 07.24, som inte stannar någonstans mellan Landskrona och Lund, och så går det ett tåg 07.27 som stannar i Kävlinge innan Lund.
Igår var direkttåg försenat, inte jättemycket, men såpass mycket att det andra tåget skulle komma in först. Det innebar att det tåget, som även jag klev på, blev mer än överfullt, eftersom alla som hade tänkt att ta direkttåget och alla som egentligen tänkte ta 07.27-tåget nu allihop skulle tränga ihop sig på samma tåg.
Det blev som sagt trångt.
När vi närmade oss Kävlinge gjorde tågvärdinnan ett allmänt utrop om att vi var tvungna att tränga ihop oss ännu mer, eftersom det också skulle på en massa folk i Kävlinge som annars inte skulle kunna komma med tåget. Så det gjorde vi.
När vi står i Kävlinge har direkttåget hunnit ifatt oss och får därför köra förbi oss, medan vi får vänta på det. Direkttåget kan alltså inte ha varit mer än kanske fem, sex, sju minuter sent, max, just eftersom det hade hunnit ikapp oss i Kävlinge.

Jag förutsätter att Banverket och Skånetrafiken och Veolia och DSB och allt vad de nu heter som har hand om tågen här, har en framförhållning på mer än fem,sex,sju minuter, för att få trafiken att fungera, och jag undrar därför: VARFÖR inte tala om för oss som stod och väntade i Landskrona att direkttåget kommer strax efter det andra tåget och kommer att få köra förbi det andra tåget i Kävlinge?!?
Varför inte säga det??
Det är bättre för oss resenärer, för de av oss som hade tänkt att ta direkttåget till att börja med skulle ju ändå komma fram snabbare genom att vänta på det tåget, och det är bättre för tågpersonalen som då slipper ett maximalt överfullt tåg redan innan man ska släppa på folk i Kävlinge.

Visst, det är inte hela världen och det är framför allt inte något jag kan påverka, men jag har oerhört svårt att förstå vad det är för ett motiv som ligger bakom att man faktiskt inte kan delge resenärerna den information som trots allt måste finnas kring tågtrafiken!
Jag förutsätter som sagt att de som är ansvariga har koll på hur trafiken ser ut mer än ett par, tre minuter framåt, vad är det som gör att man vägrar dela med sig av den informationen?

Inga kommentarer: