måndag 28 november 2011

Argt inlägg om tågtrafiken

Här kommer det på Facebook utlovade arga inlägget om tågtrafiken.
Som jag egentligen har tänkt att skriva ganska länge, men jag fick en extra sporre att göra det efter morgonens Lundafärd!

Det har väl knappast undgått någon att det varit problem i tågtrafiken efter gårdagens och nattens stormande, från kl. 17.00 till midnatt igår var tågtrafiken längs Västkustbanan helt inställd och man försökte sätta in extra busslinjer så gott det gick.

Och jag skulle alltså åka till Lund vid sju i morse, då tågen Helsingborg - Malmö skulle gå, om än med förseningar.
Jag köper, utan minsta tvekan, att det blir problem när något sådant här händer. Trots att jag inte är insatt förstår jag att man inte har resurser att få tågtrafiken att flyta på stört efter ett avbrott, och det är ju inte bara inställd tågtrafik som ska köras igång utan det kan också handla om nedfallna träd, nedfallna kontaktledningar osv. och sådant måste ju åtgärdas innan trafiken flyter på igen.
Så jag har inget emot förseningarna i sig.

Vad det här inlägget riktar skarp kritik mot är den information som ges ut till resenärer - för den är under all kritik!!!!!!!!
Vi lever 2011, i ett informationssamhälle, där vi kan kommunicera med människor världen över på ett ögonblick, men den information som lämnas ut till buss- och tågresenärer i Skåne är så undermålig att man kan storkna! Här kommer några exempel på vad det är jag menar, det första från min resa idag, och det andra ett mera "allmänt" exempel som jag har noterat vid många, många tillfällen tidigare.

Idag då: jag kom till järnvägsstationen kl. 07.20, det ska enligt tidtabell gå tåg 07.24, 07.27 och 07.39 som alla stannar i Lund. Att läsa skyltar på perronger har jag sedan många år tillbaka övergett, eftersom de uppdateras dåligt och mycket sent - det man får göra är att lyssna på de utrop som görs.
Strax efter fem i halv åtta kommer det första utropet - som meddelar att 07.27-tåget är ca fem minuter sent. Lite konstigt att ingenting är sagt om 07.24 tåget ... men okej.
Vi väntar - och väntar - och väntar - och väntar.
Nästa utrop talar om att 07.39 tåget är ca fem minuter sent. Fortfarande ingenting sagt om 07.24 tåget.
Vi väntar - och väntar - och väntar - och väntar.

Detta pågår fram till klockan är strax före åtta - utropen kommer med jämna mellanrum och varje gång flyttas beräknad ankomsttid fram mellan fyra och sex minuter, det sista som hörs är ett par minuter i åtta, då både 07.27- och 07.39 tågen beräknas komma någon gång runt kvart över åtta.

Då rullar 07.24 tåget in!!!! Vart kom det ifrån?!?!?! Varför i hela friden har man inte gått ut med någon information om det tåget??? Ingen vet ...
Tydligen, får vi reda på sedan, är det stopp i tågtrafiken ner till Ängelholm p g a ovädret, stopp mellan Ängelholm och Helsingborg p g a planerat banarbete - tågen ska utgå ifrån Helsingborg, men det är växelfel på Helsingborgs godsbangård så inga tåg har kunnat åka ut eller in därifrån ...
Bara det gör att man suckar ...

Men min stora invändning är: INFORMATIONEN!!! VARFÖR - om någon verkligen vet detta får ni hemskt gärna tala om det för mig!!!!! - går man ut och flyttar fram beräknad ankomsttid med fem minuter i taget när man måste veta om att det dröjer längre än fem minuter??!
Det får till resultat att man står och väntar och väntar och väntar och inbillar sig att tåget nog kommer snart - när man istället får vänta och vänta och vänta. Varför inte ge en realistisk tid och ge folk en chans att gå inomhus, att köpa en kopp kaffe, vad som helst?!?!?!

Man kan argumentera att man nu har svårt att bedöma sådant som beräknade ankomsttider när det rör sig om förseningar och sånt, och det kan jag också förstå, absolut - men resonemanget håller ändå inte! Här kommer nämligen nästa exempel, som jag har upplevt många många många gånger, vid "vanliga", mindre tågförseningar.
De tåg jag brukar åka med från Lund går därifrån xx:20 (tjugo minuter över hel timme), de skall gå från Malmö xx:08, det tar alltså 12 minuter att köra från Malmö till Lund.
Helt plötsligt står jag och väntar i Lund och det kommer upp ett meddelande om ny beräknad ankomsttid xx:23. Okej, jag kan leva med tre minuters fördröjning. Dessa tre minuter blir så småningom fem minuter, åtta minuter, tio minuter - allt med några minuters mellanrum. Och sedan ropas det ut i högtalarna att tåget inte ännu har lämnat Malmö Central.
HUR kan man flytta fram ankomsttiden med dessa pyttesmå minutintervall om man redan VET att tåget inte har lämnat Malmö??? Då VET man ju att det tar åtminstone 12 minuter för tåget att nå Lund?!?!

Återigen, jag har stor respekt för tågpersonal - som får ta mycket skit från uppretade resenärer vid förseningar, trots att de inte kan göra värst mycket åt det - och jag har förståelse för att det blir förseningar då och då - men jag kan inte för mitt liv begripa varför man åtminstone inte kan ge resenärerna respekten att faktiskt informera vad som gäller och vad resenärerna kan förvänta sig!
*arg och upprörd*

Ja, nu har jag fått ösa ur mig vad jag tycker om detta - nu ska jag försöka återgå till uppsatstänkande igen! :-)
Det vore spännande att höra andra läsares syn (både från Skåne och andra delar av världen!) på det här med kollektivtrafik och hur det fungerar!

Inga kommentarer: