fredag 25 november 2011

Låttexter

Jag lyssnar inte jättemycket på musik - det är snarare TV:n som går här hemma för jämnan. Men när jag pendlar och åker till Lund eller åker och handlar brukar jag lyssna på musik - och jag har någonstans ett behov av att göra så mycket som möjligt av musiken relevant för mig själv.
Det innebär - uppenbarligen! - en hel del fri tolkning och omtolkning av låttexter ... men jag försöker intala mig själv att jag som exeget och uttolkare faktiskt kan få tolka lite fritt och ändra lite i texter för att få dem mer betydelsefulla! :-)

Nu fokuserar jag ju mycket på Zorro, och har gjort under ett års tid, så de flesta låtar jag aktivt försöker att "omtolka" gör jag med honom i tankarna, och jag tänkte dela med mig av två här.
Den första är en riktig gammal klassiker, "Take good care of my baby". Det krävs ett byte av pronomen, vissa "rim" funkar inte ... och en strof har jag fått plocka bort för den stämde verkligen inte.
Tilläggas bör att jag egentligen inte tror på Gud eller på ett liv efter döden eller något sådant - men som sagt, när man får använda sig av fri tolkning och omtolkning, så varför inte? Om det nu skulle vara så att det finns en Gud och man hamnar hos honom när man dör, skulle jag vilja säga följande till honom (om Zorro):

My tears are fallin' 'cause you've taken him away
And though it really hurts me so
There's something that I've gotta say
Take good care of my baby
Please don't ever make him blue
Just tell him that you love him
Make sure you're thinking of him
In everything you say and do
Take good care of my baby
Now don't you ever make him cry
Just let your love surround him
Paint a rainbow all around him
Don't let him see a cloudy sky
Once upon a time that little guy was mine
[ --- ]
So, take good care of my baby
Be just as kind as you can be
And if you should discover
That you don't really need him
Just send my baby back home to me
Well, take good care of my baby
Be just as kind as you can be
And if you should discover
That you don't really need him
Just send my baby back home to me
Take good care of my baby
Take good care of my baby

...
 Nästa låttext kommer från Astrid Lindgrens "Karlsson på taket". Detta låter väl fjantigt, men när vi åkte bil tillsammans blev Zorro lätt orolig, och var jag själv i bilen funkade det faktiskt bra att sjunga för honom (precis som en liten unge, eller hur? *ler*). Och Astrid Lindgren funkade bra, han lugnade sig oftast om det blev Madicken eller Emil-låtar! :-)
Jag har själv aldrig gillat "Karlsson på taket", inte ens som barn - men låten funkar mycket bra om man byter ut "Karlsson" mot Zorro - och den blir betydligt mer trevlig och ödmjuk om man sjunger den till någon, än om Karlsson sjunger den om sig själv!! (Även här sker lite pronomen-utbyten.)

Zorro! Zorro! Världens bästa Zorro!
Zorro
! Zorro! Hoj, här kommer Zorro !
Zorro
! Zorro! Ingen, faktisk ingen
annan
Zorro gillar jag så bra som dej.
Zorro! Zorro! Världens bästa Zorro!
vackra, snälla, lagom tjocka
Zorro,
genomkloka, underbare
Zorro !
Undra på att alla, alla gillar dej.

Det händer ju förstås ibland
att nån blir arg på dej
och ställer till ett himla liv,
när jag förstört nån grej.
Men vad är det att bråka om,
det är en världslig sak !
Och gissa vem som kommer här
och har en motor bak

Det är
Zorro det, hurra, hurra, hurra
det är
Zorro det, hurra, hurra, hurra
det är
Zorro det, hurra, hurra, hurra för dej
Zorro! Zorro! Hoj här kommer Zorro!
Maka på er för nu kommer Zorro,
ja här kommer världens bästa
Zorro,
nu ska alla hurra, hurra högt för dej.

2 kommentarer:

Dakota Quinn Diamond sa...

Fina citat! Hoppas att Gud lyssnar!
*kram*

Kom att tänka på ett citat från filmen/boken Pet Sematary.
Lilla Ellie pratar om döden och sin katt och blir jätteledsen:
"But he's not God's cat, he's my cat...
Let God get his own if he wants one - not mine!"


Jessica sa...

Efter Zorro gick bort har jag kommit på mig själv med att önska att jag skulle kunna tro på Gud och någon slags fortsatt tillvaro efter döden, jag inbillar mig att sorgen skulle bli lite lättare att handskas med då - men jag är alltför mycket realist/cyniker för att kunna tro på det ...

Aw, SÅ sött citat!!
Mycket klokt!!