lördag 12 november 2011

Det blir inte som man har tänkt sig...

Slutet av den här veckan har verkligen präglats av "det blir inte som man har tänkt sig". Det har hänt saker som har gjort att jag har fått tänka om, planera om, ändra om och när man väl har gjort det, har det ändå inte blivit som man har tänkt sig.

Jag vet att såna perioder kommer lite då och då, men jag har en tendens att bli ganska så frustrerad när de dyker upp.
"På äldre dar" har jag börjat bli mer och mer av en grubblare. Tidigare lärde jag mig att inte grubbla över saker värst mycket, jag fattade ett beslut och så hade jag fattat det och så fick jag ta det för vad det var. Tyvärr icke så längre ... Nu börjar jag grubbla nästan in absurdum, först grubblar jag över vad och hur i evigheter och när jag sen väl har fattat ett beslut grubblar jag över om det var det bästa beslutet eller om jag borde ha gjort på nåt annat sätt. *suck*
När då saker och ting inte blir som jag har tänkt mig, så blir det ju ännu mera grubbel. Då har jag grubblat ut en planering och tänkt i vissa banor, och sen händer saker som gör att jag måste tänka om, och då blir det grubbel över det. Lätt att fastna i grubbelträsket!

Jag inser, inte minst efter den här anteckningen, att jag nog borde försöka jobba med att grubbla mindre. Om det här eskalerar lär jag inte kunna göra något annat i livet än att grubbla, och det vore ju väldigt tråkigt, eller hur? Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna komma ifrån det, men jag får göra ett ärligt försök i alla fall. I grund och botten handlar det ju trots allt om att fatta ett beslut (om vad det nu än är) och sedan stå för det - utan att bli så uppstressad över om det var rätt beslut eller bäst beslut eller om saker och ting hade blivit mycket bättre om jag hade gjort på nåt annat sätt ...

Helgen ska först och främst ägnas åt städning och uppsats i alla fall (fast först ska jag ta en långpromenad i det fantastiska höstvädret, strålande sol och 4 plusgrader) och början av nästa vecka kommer att bli tämligen speciell - men jag återkommer till det i ett senare inlägg.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: