söndag 12 augusti 2012

Lite av varje

Jag hade tänkt att göra ett uppsamlingsinlägg med lite av varje som inte riktigt passade in under några av de tidigare inläggen, men när det väl kom till kritan visade det sig bara bli två saker ... men här kommer de i alla fall! :-)

Vi fick nämligen storstilat besök i sommarstugan en kväll. Vi hade för ovanlighetens skull tagit hyfsat tidig kväll och satt inne och tittade på 22-nyheterna på TV och åt en kvällsmacka. Plötsligt får vi alla se någonting komma runt husknuten och förbi verandan!
Vi for upp, alla tre, och mindre än en meter från verandatrappan kommer en riktigt stor älg klampande!!! Vi hoppade till men han spatserade lugnt vidare ner på tomten och ställde sig för att kalasa på våra stora fina olvonbuskar!
Jag och C. rusade in efter kameror, rädda att älgen skulle bli skrämd och springa till skogs. Jo tjena! Han stod där lugnt och åt medan vi blixtrade med kameror och pratade, pappa tjoade ... ingen påverkan alls på älgen. Jag hade dock svårt att hitta bra inställningar på kamerorna - till slut hittade jag rätt inställning (ingen blixt och viss blixtkompensation) på systemkameran och fick den att stå på verandaräcket - blev en jättebra bild i sig, men just då bestämde sig älgen för att klampa rakt in i olvonbusken, vilket innebar att jag fick med en fin buske, med världens skärpa, och en liten älgrumpa!
Kortet här tror jag faktiskt "bara" är taget utan blixt, och jag tror att jag höll själv i kameran, så det är lite suddigt ... men det kanske syns att det är en älg i alla fall?? :-)

Det andra jag ville berätta om var det som i tidigare inlägg hintades om, nämligen pappas och C:s lilla konspiration!
Pappa är otroligt duktig att jobba i trä, han har byggt vårt förråd och carport i stugan, och det nya vedförrådet, helt efter eget huvud och för några somrar sedan snickrade han ihop ett fantastiskt snyggt utebord med tillhörande bänkar. Vi kom någon gång att prata på att han kunde "bygga" ett trägolv till min balkong - som har världens tråkigaste och fulaste betonggolv ... Jag nappade på stört, men det skulle ju inte gå att lösa den här sommaren, eftersom vi inte hade mått eller nånting - men jag var glad nog att få det gjort till nästa sommar.
Och när vi väl kom ner hit visade det sig att pappa och C hade pratat om det länge, försökt lista ut mått, de hade kört brädor och list i takboxen hela vägen till Skåne, pappa kompletteringshandlade här, och satte helt sonika ihop världens snyggaste balkonggolv av brunt tryckimpregnerat trä!!! Amazing!!
Jag blev SÅ glad och SÅ överraskad - och nu gör jag mig ärenden ut på balkongen flera gånger om dagen, bara för att det är så fint där! :-)

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Balkongen blev verkligen jätte-fin!!

Dakota sa...

Instämmer med The Darkest Night! :)

Jessica sa...

Ja, jag måste säga att jag blev SÅ nöjd ... sån enorm skillnad mot tidigare!!