söndag 12 augusti 2012

Skåne-semester!

Det blev en liten mini-semester i Skåne i år, då pappa och hans familj skjutsade mig hem och stannade några dagar. Vi hade inte mycket inplanerat, vilket faktiskt var ganska så skönt. De hade ju haft en riktigt ordentlig semester under sommaren och vi kände nog alla att vi fick saker gjorda och hittade på saker, trots att vi inte stressade och härjade.

Vi körde ner på måndagen den 6 augusti och resan gick tämligen smidigt. Några mindre incidenter och ett ordentligt oväder strax utanför Göteborg, men jag fick handlat det allra mesta av maten redan på vägen och resan tog ändå inte mer än sju timmar, så det fungerade riktigt bra.
Man blir ju rätt så trött under resdagen, men trots det lyckades vi med gemensamma krafter montera en tämligen besvärlig taklampa samma kväll, och det kändes jätteskönt.

På tisdagen hade jag tvättstugan mellan kl. sex och tio, och när det var klart och vi hade ätit fruktost gick C. med M. och I. till "stora lekparken" medan pappa och jag tog en handlingstur, och under den avslöjades en liten konspiration (!) - men jag återkommer till den i ett senare inlägg! :-) Det blev lite handlat, och pappa hade sitt "konspirations-projekt" att ta tag i när vi kom hem!
Vi fixade med lite av varje under resten av förmiddagen, och tog en välbehövlig vila efter lunchen.
På eftermiddagen lyckades vi med viss möda och besvär få upp en spegel i mitt sovrum och sedan tog vi en liten utflykt. Återigen en tur till "stora lekparken", då förmiddagens tur hade blivit avbruten av en regnskur, men vi gick också en promenad längs havet, och gick sedan upp till några "klätterträd" jag hade hittat - vilket var mycket populärt hos barnen! :-)

På onsdag förmiddag tog vi en tur till Lund, faktiskt med buss och tåg, vilket jag tror var lite roligt för pappa och hans familj som oftast åker bil. Det blev en ganska lång rundvandring i Domkyrkan och vi tittade också på uret som spelade kl. 12. Efter det bjöd jag familjen på glass (till lunch!), och sedan delade vi upp oss lite. De skulle gå och kolla lite i stan och jag tänkte ta en snabbtur upp till teologen mest för att kolla läget. Vad jag hade missat var att teologen fortfarande bara har öppet 10-12 ... *liten suck*
Vi åkte hem tidigt på eftermiddagen och när vi kommit hem och ätit middag tog vi en tur upp till Borstahusen och gick och tittade lite längs havet - och hela familjen styrde kosan norrut på torsdag morgon.

Och så, i vanlig ordning, ett gäng bilder från mini-semester! :-)

Bilden både från vad som i familjen benämns "stora lekparken" och "lilla lekparken":



Promenad längs havet:


I klätterträden:


På tåget på väg till Lund:


I Lunds Domkyrka:


Glass till lunch(!):


Väntar på tåget hem:


Vid Borstahusen, sista kvällen:

9 kommentarer:

The Darkest Night sa...

Otroligt fina bilder, går inte att välja en favorit! De i träden (SÅÅ fina)...när flickorna väntar på tåget (helt perfekta bilder ju!), fina glass- och lekplatser bilder...det där "tornet" de klättrat upp i får mig att tänka på Pippi på de sju haven, av nån anledning (nåt att scrappa kanske?)..

Oh, är det hobbit-träden de klättrar i?

Vill också ha glass...snyft!

Dakota sa...

Underbara bilder!! :)

Jessica sa...

Verkligen roligt att ni gillar bilderna! :-)
Mina favoriter är nog "väntar på tåget"-bilderna, båda tjejerna är SÅ stora där! :)

The Darkest Night: Hade aldrig gjort Pippi-kopplingen själv, men kul! Något att fundera över helt klart! :)
Och jepp, det är hobbit-träden de klättrar i! Du kan få prova också när du kommer hit, om du vill?! :)

The Darkest Night sa...

Ja de ser verkligen "vuxna" ut.. inga småbarn längre, huh?

Yay! Klättra i Hobbit-träd!! Eller inte.. ;-)

Jessica sa...

Nej, det känns verkligen att de har växt ifrån "småbarn-stadiet" nu ... barn, visserligen, men "stora" barn! :-)

LOL! Varför inte klättra i träd? Might be fun? :)

The Darkest Night sa...

Beror nog på om man är på trädklättringshumör eller inte ;-) men det är väl inte omöjligt :) hihi

Jessica sa...

LOL! Det är ju sant förstås! Men vi kan ju alltid planera in en promenad dit i alla fall - så får vi se om trädklättringshumöret infinner sig eller ej! :)

The Darkest Night sa...

Låter som en bra plan! :-)

Jessica sa...

Yay! :)