tisdag 28 februari 2012

En omtumlande dag

Titeln beskriver min dag tämligen väl - den har varit omtumlande ... men mycket bra! :)

Jag hade planerat förmiddagen hemma och fick plötsligen ett samtal från en av teologens studievägledare som hastigt och lustigt undrade om jag ville bli personlig mentor! Hoppsan! Jag tackade ja direkt och fick prata med studenten jag ska vara mentor för ... och vi lyckades klämma in ett möte under eftermiddagen mellan två andra möten.

Jag skulle till banken på förmiddagen och lyckades missa ALLA bussar med minsta möjliga marginal, så det blev inget med det utan istället blev jag sittande nästan en halvtimme på järnvägsstationen för att vänta på tåget ... kändes rejält onödigt och slöseri med tid, men det var inget att göra.

In till Lund och SI-grupphandledning kl. 12 - med en tämligen decimerad mentorsskara ... bl.a. p g a influensan som tydligen har börjat härja vilt nu ... undrar hur man ska undvika den?!? Det finns inte en chans att jag ska ha tid att vara sjuk!! I alla fall verkar det funka bra för mentorerna och det känns jätteroligt.

Lite prat efter handledningen och sen träffade jag studenten jag ska vara mentor för, faktiskt lite tidigare än vi hade planerat. Jag har ju inte varit personlig mentor tidigare (men jag har haft en!), så det var en del praktiska saker att gå igenom, men vi hann faktiskt också med en del praktiskt och kursrelaterat arbete ... fast jag märker att jag är osäker på skillnaden mellan SI-ledare/mentor och personlig mentor ... känner mig helt klart skolad inom SI och man kanske inte kan/ska använda det så kategoriskt när man är personlig mentor...
Det ska i alla fall bli en mycket spännande utmaning att ta sig an, det rör sig om ca 2h/vecka fram till slutet av mars, förmodligen sedan förlängt till resten av terminen!

När vi skildes åt var jag på väg för att observera ett mentorsmöte (grundkursen) men blev "haffad" av en utav personalen som mer eller mindre erbjöd mig ytterligare ett jobb! *gasp* Det är ännu inte helt spikat och känns inte helt solklart, så jag väntar med att gå in i detalj på vad det skulle erbjuda - men det skulle handla om någon timme i veckan i alla fall! :)
Jag vet att jag har mycket nu, och jag har svårigheter med uppsatsen, men det känns fantastiskt att för det första bli tillfrågad och för det andra att ha så mycket att göra som möjligt just på teologen! Jag vill hemskt gärna stanna kvar där, i första hand på en forskarutbildningen förstås, men jag skulle GÄRNA vilja jobba där även efter jag har disputerat - och ju mer jag kan göra där redan nu ... ja, det kan ju inte skada i alla fall! :)

Sen blev det i alla fall mentorsmöte, även där med en något decimerad skara. Tydligen hade föreläsningen innan mentorsmötet blivit inställd p g a sjukdom så det var inte så många som dök upp - men jag tyckte det var jättespännande!! Hinduism och buddism har jag inte sysslat med på mycket länge ... i samtal med mentorn efteråt började jag tänka efter, och det var en av de kurserna som kolliderade helt i samband med min sjukskrivning/studieträning ... så jag läste "Asiens religioner" (som den hette på den tiden!) hösten 2001 ... yikes!

Efter mentorsmötet blev det i alla fall hemfärd, och under kvällen har Karlstadresan rnt påsk spikats definitivt....
Nu ska jag snart försöka sova då jag har ytterligare en intensiv dag imorgon med flera möten inplanerade - men jag får avsluta dagen på teologen med hebreiska-föreläsning, så det är lugnt! :)

Inga kommentarer: