söndag 13 maj 2012

Många tankar

Efter en rejält tuff vecka har det blivit en hel del tankearbete nu, framför allt igår. Mycket välbehövligt!
Jag kan väl inte med bästa vilja i världen säga att jag mår värst bra nu, men samtidigt är det mycket som trots allt fungerar och som jag är glad över ... livet är förvirrat just nu!
Jag orkar inte riktigt gå in på detaljer, men faktum är att mycket i mitt liv känns ganska arbetsamt just nu, och jag får på något sätt lära mig att acceptera det! Det får vara okej att allting inte är toppen och att saker och ting inte flyter på helt perfekt - så länge det som måste göras blir gjort och förhoppningsvis på ett hyfsat bra sätt så får jag helt enkelt leva med att jag inte tycker att saker och ting är så enkla eller så roliga just nu.

På SI-fronten har den här veckan bland annat bjudit på avtackningsceremoni i måndags eftermiddag, vilket var tämligen roligt och intressant, i alla fall det mesta. Det bjöds på lite föredrag och samtal kring SI, dels på universitetet, men även på gymnasiet och ute i näringslivet, vilket var intressant att lyssna till. De mentorer som slutar fick diplom och så delades det ut två hedersdiplom för "extraordinära insatser inom SI", där CTR:s duktiga mentor M. fick ett utav dem!! Det blev lite buffémat efteråt också, mycket trevligt!
Jag har också intervjuat en blivande mentor, det var riktigt roligt och mycket inspirerande. Det är ju höstens mentorer som ska tillsättas nu och detta tror jag blir ett bra tillskott, vi hade ett riktigt roligt och givande samtal!
Jag har också diskuterat budget och SI-fördelning med min företrädare. Det är lite komplicerat nu, dels för att vi kommer att äska SI-medel på ett lite annat sätt nu än vad man har gjort tidigare och det gör det lite rörigt, och sen har ju inte jag den vanliga nedsättningen i tjänst som SI-ansvarig utan har timersättning istället vilket man också måste lösa på ett lite annat sätt. I eftermiddag ska jag sammanställa planen för SI-verksamheten inför HT 2012 samt VT och HT 2013 och så får vi hoppas att det fungerar på ett bra sätt.

Vad gäller uppsatsen hade jag ett ganska så intensivt samtal med min handledare i veckan. Uppsatsen har inneburit problem sedan dag ett, i alla fall känns det så, och den kommer inte att läggas fram denna termin. Det kändes som mötet med professorn blev lite utav ett avstamp, så jag hoppas att jag ska kunna komma vidare med uppsatsarbetet framöver och om jag kan avsätta en del tid till den under sommaren kanske den kan bli klar i början av hösten! *håller tummarna*

Utöver detta har det varit andra småsaker också förstås, och som sagt - en hel del tankearbete som jag inte riktigt orkar gå in på just nu. Kontentan är att jag inte känner mig i toppform, men att jag precis som jag skrev tidigare helt enkelt får acceptera att det är så det är.

Jag försöker samla kraft idag då även början av nästa vecka blir intensiv.
På måndag ska jag dels beställa lunch till en SI-handledning vi ska ha på tisdag, det måste bli direkt på morgonen, för resten av dagen är det "Forskarskola" inom GT för Lund och Uppsala, där jag ska försöka vara med på två seminarier. Det ska bli väldigt spännande, men samtidigt något jag är väldigt nervös för, det kan jag inte komma ifrån... Det var gemensam lunch för de som ville också, men den har jag avsiktligt inte anmält mig till, jag har en känsla av att det blir lite väl mycket när jag nu inte mår så bra ... Det lär räcka med att försöka vara med på seminarierna.

På tisdag har vi ett SI-handledning som nog kommer att bli ganska intensiv och lär kräva en del förberedelser från min sida, då det nu börjar bli dags att samla ihop den här terminen och det är en hel del administrativt och byråkråtiskt som ska fixas, med närvarolistor och utvärderingsenkäter och rapporter och annat.

Och så måste jag börja kolla upp preliminära antagningssiffror till de kurser vi har tänkt att ha SI på till hösten, och om det blir som vi tror och planerar är det egentligen två kurser som ännu inte har nån mentorskandidat ... så det blir att försöka leta upp studenter som har läst dessa kurser för att se om det kan finnas någon bra mentor där ...
*phew*

Kristi Himmelfärdshelgen hoppas jag blir lugn ur SI-synpunkt, tycker inte det borde komma upp saker och ting där - men då måste jag börja komma igång med uppsatsen!

Dagens bild:
Från Sofiero, den första gången vi hade vår sommaravslutningsfest där (då var det jag, S., J. och H). Kändes som en bra bild nu då jag har en känsla av att det ser ut just precis så här på Sofiero nu! :-)

Inga kommentarer: