söndag 6 maj 2012

Med hammare och spik ...

I fredags fick jag vara med på min allra första spikning, då O., doktorand i GT skulle spika upp sin färdiga avhandling! Mycket spännande!!
Det blev, enligt andra närvarande, en roligare spikning än genomsnittet, som bl.a. bjöd på skönsång och sedan förstås sedvanligt uppspikande av avhandling på väggen! :-) Jag är nyfiken på bakgrunden till denna tradition - så om någon har information om det får ni gärna hojta till! Det enda jag har lyckats få fram är att avhandlingen tre veckor innan disputationen ska finnas tillgänglig så att alla ska kunna läsa den, och komma med kommentarer på disputationen - men varifrån just detta att faktiskt spika upp en bok kommer ifrån *hrm* Borde ju finnas någon historisk bakgrund till detta.

Det var lite extra roligt att få vara med vid den här spikningen då jag har känt O. sedan 2009 då jag först jobbade som mentor på hebreiska-kursen, där han undervisade. Det var första gången han undervisade kursen och första gången jag jobbade som mentor, och sedan dess har han undervisat varje vårtermin och jag har varit mentor varje vårtermin, utom denna. Det är fantastiskt roligt att han är klar nu, det ska bli spännande att gå på disputationen och det känns ännu roligare att han kommer att stanna på teologen och undervisa mer till hösten.

Annars har det inte hänt grymt mycket att rapportera om, jag känner mig inte alls i form just nu och blir därför inte på något vidare gott humör. Jag känner av våren, om det nu är pollen eller astma eller vad det nu är, så fort jag är ute, och det gör mig fasansfullt trött, det känns som jag lätt skulle kunna sova 20 av dygnets 24 timmar! Den här tröttheten gör att jag också blir ganska ledsen, jag sover allmänt dåligt, drömmer konstigt och intensivt och tänker otroligt mycket på  Zorro.

Dagens bild:
Det får ju bli en bild på Zorro nu, svårt att låta bli eftersom så många av mina tankar landar hos honom. Ev av ganska många favoritbilder från Zorro, den här bilden är tagen i januari 2005, i Teckomatorp där vi bodde då.

Inga kommentarer: