fredag 18 maj 2012

Promenad i "skogen"

Det blev en ganska så lång promenad idag på förmiddag, vädret var för min del helt optimalt. Soligt och fint, men med lite april-kyla i vindarna! Fantastiskt!

Jag vet inte om det var någon slags undermedveten avsikt med valet av promenadstråk idag - jag har ju haft mycket tankar det sista och varit ganska så melankolisk och tankfull och istället för havspromenad blev det "skogs"promenad - och JA, citationstecknen är helt avsiktliga.
Jag trivs otroligt bra i Skåne och i Landskrona, men jag saknar verkligen Skogen! Jag är uppvuxen i Värmland och Dalsland, och skogen har varit ett naturligt inslag.
Har man då inte skogar runt husknuten får man liksom göra det bästa av det man har - och titta på de senare bilderna, kan man verkligen tro att det är Skåne??!

Först blev det en promenad runt ett litet naturområde som ligger här i närheten, där ekarna precis har börjat slå ut nu. (Annika, känner du igen hobbit-träden??! Nog kan man med lite fantasi tro att man är i Hobsala?! - Heter det så i svensk översättning förresten, jag tänker bara The Shire och Hobbiton ...?)



Därefter blev det en kort tur ner till havskanten och några foton där ...



... innan promenaden gick vidare. Det blev inget fotat förrän i "skogen", men jag gick igenom ytterligare ett riktigt fint naturområde/större park (eller vad man nu ska kalla det). Skulle ha haft kameran uppe där också, då hägg och jasmin stod i full blom, och syrenen precis var på väg att slå ut.
Det brukar finnas gott om harar på det här stället, trots att det är mitt inne i stan, och nu var verkligen rätt tid att gå där, då jag tror de hade fått ungar!! På vägen rakt igenom området såg jag 17 (!) harar, och sedan två stycken till på ett annat ställe!! En var pytteliten och såååå söt ... den kunde lätt ha suttit i min handflata! CUTE!

Sen blev det som sagt skogen ... jag gillar verkligen det här stället - och jag gillar faktiskt bilderna också!! :) (Vilket är varför det är så många, var svårt att välja ut några till bloggen!) Och som sagt, inte ser det ut som Skåne?



Vore spännande att höra vilka favoritbilder ni har, om ni har lust att skriva en rad om det ...

3 kommentarer:

The Darkest Night sa...

fantastiska bilder!!

oh...hobbit-träd!! Pretties!! :) Ser ut som det är sommar i Hobsala nu! Ser SÅ mysigt ut!!

Jessica sa...

Tack! (Är själv rätt nöjd faktiskt ...)
Jepp, där är hobbit-träden lite grönare (och finare?). Definitivt sommar i Hobsala! :) Come for a visit? :)

The Darkest Night sa...

superfina bilder!

Oh yes please!! Me wanna visit! :-)